Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Monday, September 27, 2010

Bukan sekadar lambaian kaabah


Alhamdulillah! Allah mengurniakan kami rakan-rakan yang berhati mulia. Ada diantaranya yang datang berjumpa semata-mata untuk menerangkan proses haji dan berkongsi pengalaman mereka semasa menunaikan haji dahulu. Selain bekalan ilmu, mereka menghulurkan serba sedikit pakaian dalam ihram dan juga sejumlah wang.


“Ya Allah, hanya pada-Mu kuserahkan segalanya. Wahai tuhan, limpahkan kurniaan mu di atas budibaik mereka.”


Ada juga rakan-rakan yang menceritakan pengalaman dan cabaran tinggal sebilik beramai-ramai. Ada yang bercerita tentang cuaca, tentang makanan dan tentang perangai manusia dari berbagai bangsa di sana. Lalu. Setiap malam kami tambahkan doa kepada tuhan yang menjadikan.


“Ya Rabbi ya Karim, kami pergi secara muasassah. Janganlah jadikan segala kesulitan sebagai halangan untuk kami beribadat kepada-Mu. Berikanlah kami sefahaman dengan rakan sebilik, sesuaikan kami dengan cuaca serta makanan di sana. Jangan sampai kami terlalu berkira wahai tuhan. Berikanlah kami kesabaran..”


Apabila ada yang bercerita tentang segala balasan yang diterima akibat celupar mulut mereka, lalu semakin kuat kami berdoa;


“Ya Allah, Ya Latif.. Jagalah penglihatan kami, pendengaran kami, dan tutur kata kami. Dan lebih-lebih lagi jagalah bisikan jahat hati kami. Wahai tuhan, janganlah sampai kami ditimpa balasan hanya disebabkan oleh kejahilan dan juga kelalain.
“Wahai tuhan..perkenankanlah.”


Benar. Haji bukan sekadar lambaian kaabah. Malah ia lebih dari itu. Ia lambaian hati, perasaan dan seluruh pengabadiaan. Ia lambaian Illahi.

2 comments:

  1. Salam Roza,

    Alhamdullillah, Allah menjemput saya pd thn 2008. Antara haji & umrah, saya memilih untuk menunaikan haji sekali lagi krn terasa ibadah itu begitu istimewa.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum ina..

    Alhamdulillah..semakin terasa-rasa lambaiannya.

    ReplyDelete