Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Wednesday, February 23, 2011

Sambal tumis ikan bilis 1

Dari jauh saya melihat dia berjalan beriring-iringan dengan pelajar-pelajar perempuan berbangsa cina. Dari bahasa badan, nyata sekali mereka menerimanya walaupun dia kelihatan berbeza. Dia langsung tidak kekok bersama mereka.

"Budak perempuan melayu itu berkawan rapat dengan kumpulan pelajar perempuan cina?"

Kami melahirkan perasaan hairan. Benar, gaya dan tingkahlakunya benar-benar seperti anak cina. Malah dia fasih berbahasa cina bagaikan itu bahasa ibundanya.

"Barangkali dia bersekolah cina, sebab itu dia tidak terus masuk ke tingkatan satu. Kena masuk kelas peralihan."

Kami masih berteka-teki namun tidak pula mahu bertanya. Memang saya gemar menjadi pemerhati. Saya memerhatikannya hampir setiap hari. Dari mula dia turun bas hingga dia masuk ke dalam kelas. Sewaktu rehat dan semasa waktu pulang. Entah apa yang istemewa.. tetapi saya memang asyik memerhatikannya.

Sewaktu rehat, saya melihat dia langsung tidak bergaul dengan pelajar melayu. Dia sanggup pula berhimpit-himpit dengan rakan-rakan cinanya di meja makan. Dia makan menggunakan sepit samada mee kari, mee goreng atau pun nasi lemak!

Yang lebih menarik, apa juga yang dimakan semuanya dicecah sambal tumis ikan bilis. Termasuklah goreng pisang, tauhu goreng atau goreng keledek.

"Sah, dia memang budak melayu yang tidak mahu berkawan dengan orang melayu!" Kami membuat tuduhan melulu.

Suatu hari guru displin membuat ucapan di dalam perhimpunan, katanya dia telahpun membuat pemilihan pelajar-pelajar untuk dilantik sebagai pengawas sekolah. Dia meminta nama-nama pelajar yang disebut supaya naik ke pentas. Salah satunya adalah nama saya.

Saya naik ke pentas dengan perasaan berat kerana tidak mahu memegang jawatan dan tidak mahu mengalas tanggungjawab. Saya berfkir-fikir bagaimanakah cara untuk memberitahu cikgu bagi menolak jawatan itu. Tiba-tiba cikgu memanggil sebuah nama, lalu pelajar itu naik ke pentas.

"Lily Choong Siew Meng.. "

Saya terpegun. Dia adalah pelajar yang sering menarik perhatian saya.


Gambar ihsan :Blogresipi.com

3 comments:

  1. Salam Sejahtera Pn Roza

    Selamat kembali dengan entri "pedas".Tak sabar tunggu sambungannya

    hzm

    ReplyDelete
  2. Kisah yang menarik bermula lagi...tak sabar nak baca sambungan kak roza

    ReplyDelete
  3. Salam sejahtera,

    Laptop ada masalah akibat banjir..maaf jika progress agak tersekat-sekat.

    ReplyDelete