Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Monday, February 28, 2011

Sambal tumis ikan bilis 3 : Bungkusan

Beberapa kali kami ditugaskan di tempat yang sama. Setiap kali waktu makan, saya cuba bertanya soalan-soalan yang berkaitan dengan latar belakangnya. Namun, seperti biasa dia bijak mengelak. Dia tahu apa yang perlu di beritahu dan apa pula yang perlu di simpan.

Akhirnya saya mula mengalah. Mula menyedari lantas menghormati hak rahsia peribadi sesaorang. Biarlah..tiada gunanya maklumat itu bagi saya. Saya mula menerima dia seadanya. Barangkali saya bukan orang yang dipercayainya untuk dia berkongsi cerita.

Saya sudah tidak lagi mengambil kisah untuk mengetahui kisah peribadinya walaupun rakan-rakan yang berminat meminta-minta untuk saya mengorek rahsia. Saya mengambil sikap memekakkan telinga dan menutup mulut serapat-rapatnya. Sehinggalah pada suatu hari, sekolah akan mengadakan majlis "Ramah Tamah Aidil Fitri". Lily membuat suatu permintaan tehadap saya:

"Bolehkah awak temankan untuk mengambil satu barang dari kakak angkat saya?"

"Sudah tentu..InsyaAllah, boleh."

Saya bersetuju walaupun hati tertanya-tanya apakah bentuk barang itu. Saya fikir, Lily sudah menerima dan mula mempercayai saya. Petang itu, sewaktu rehat kami tidak pergi ke kantin seperti biasa. Tiada sambal tumis ikan bilis.
Saya menemani Lily pergi ke pintu pagar utama di hadapan sekolah Menengah Jementah. Seorang perempuan muda bertenggek di atas motor tersenyum memandang kami. Dia lantas menghulurkan suatu bungkusan.

"Ok Liliy..akak pergi dulu. Cubalah..entah muat entahkan tidak.."

Lily menyambut bungkusan itu. Wajahnya sedikit cemas namun dia hulurkan senyuman. Saya mengekori Lily dari belakang apabila dia bergegas pergi. Sampai di suatu sudut terlindung, Lily membuka bungkusan itu. Kami melihat bungkusan dengan hati berdebar-debar..

"Harap-harap ia muat.."

2 comments:

  1. Salam Puan..suspen2...

    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera....Bungkusan itu berisi baju kurungke?....Teka aje...sebab sekolah nak buat sambutan majlis ramah tamah aidil fitri...

    ReplyDelete