Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Friday, July 9, 2010

Tak kenal maka tak cinta..


Suatu hari saya tercari-cari kelas. Hari pertama di bangunan baru. Belum biasa.

Apabila sampai di tingkat dua bangunan, saya kuak daun pintu..Wah! sudah ramai pelajar di dalamnya. Saya berbisik di dalam hati;

"Bagus! Sikap positif di awal semester.."

Belumpun sempat saya meletakkan beg di atas meja, seorang pelajar menyapa:

"Ustazah, ini kelas kursus Perniagaan Antarabangsa [ International Business]."

"Oh, saya tersalah kelas atau awak semua tersalah tafsir melihat penampilan saya?"

"Maaf puan, kami ingatkan puan seorang ustazah tadi.."


"Tidak mengapa..ustazah ini suatu masa dahulu tidak pernah faham makna sehelai tudung. Dia pernah memakai sut korporat sedondon warna tas tangan dan kasut berjenama. Dia pernah bekerja di luar negara.."


Saya mulakan kelas dengan anekdot 2.... Lalu, terlopong mulut mereka. Begitulah manusia boleh keliru dengan penampilan sesaorang apabila melihatnya pertama kali. Membuat telahan yang samasekali berbeza. Orang boleh jatuh hati malah ada yang membenci. Kata orang, " Tak kenal maka tak cinta..."

8 comments:

  1. Biasalah budak-budak...judging the book by its cover. Kita pun selalu begitu.hehe

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,

    Kadang-kadang bagus juga judging the book by its cover..kalau kulit luarnya cantik & orang tertarik, cepat laku buku kita. he..he

    ReplyDelete
  3. ekekekkekeke

    itulah mansuaia

    ReplyDelete
  4. Salam Roza..

    Tahniah...mereka akan lebih menghormati Roza..dan keazaman belajar pasti tinggi pastinya...ada 2 yg kita bawa ilmu dan dakwah kan...mudah-mudahan sesi pembelajaran bersama roza menjadi sesi dekatnya insan dengan Allah jua...

    ReplyDelete
  5. Yr posting made me cry! Rasa nak balik jadi muda dan jadi anak murid Roza...:)))

    ReplyDelete
  6. eh, bagus apa kak roza disangka ustazah! jangan ustazah tak disangka ustazah sudahlah.. hehe.

    ReplyDelete
  7. salam Roza,

    kak nab setuju seperti D juga..elok tu jika kita disangkakan ustazah..

    ReplyDelete