Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Thursday, December 2, 2010

Saya seorang Hajjah?

Pada hari-hari Tasyrik, kami menunggu di Mina sehingga selesai melakukan lontaran di ketiga-tiga jamrah.

Tarikh 13 Zulhijjah pada tahun itu umur saya beredar ke angka 4. Pagi itu agak sukar untuk saya membaca tulisan ayat-ayat dari Al-quraan. Imejnya kelihatan semakin kabur. Tulisannya berlapis-lapis dan berbalam-balam. Subhanallah! Suatu petunjuk penting bahawa nikmat penglihatan yang dipinjamkan oleh Allah mula ditarik sedikit demi sedikit.

Dalam kabur dan merangkak-rangkak, saya usahakan juga membaca kalam suci Allah. Ia menjadi semakin kabur apabila terhenti pada ayat ini :

"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan.

"Setelah dia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah dia dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu). " [ Surah Al-Ahkaf, ayat 015]

Sepanjang hari itu saya menunggu ucapan hari lahir dari bibir suami. Ucapan istemewa seperti tahun-tahun yang lalu. Namun, sehingga bas bergerak dari Mina menuju ke Mekah, tiada tanda-tanda suami mengingati tarikh bermakna itu.

"Ya Tuhanku..sudah lupakah dia tarikh itu?"

Azlina juga seperti menunggu-nunggu ucapan hari lahir yang bakal diucapkan oleh abang kandung kepada kakak iparnya. Namun, sehingga kami sampai di hotel selepas waktu isyak, ia tidak berlaku. Perasaan hati mula hambar sehingga terdengar bisikan ini;

"Ya Allah! Umur dah mencecah 40 tahun pun mahu mendengar ucapan itu. Tidak ubah lagaknya seperti budak-budak. Hei! Masa itu sudah lama berlalu. Mulakan hidup baru."

Tiba-tiba Azlina bersuara kepada abangnya:

"Abang.. sudah tidak ingatkah lagi.. hari ini hari jadi kak Roza?"

"Ya Allah, sorry lah yang...saya benar-benar terlupa. Ok. Awak berehat dahulu di hotel, saya pergi cari nasi Arab. Selepas makan nanti, kita terus melakukan tawaf dan Sa'ie. Kita selesaikan haji kita pada malam ini juga sebagai hadiah hari jadi."

Saya teruja!

Malam itu kami melakukan tawaf dan sa'ie sambil berjalan beriringan berpimpin tangan. Selesai tahalul di hujung bukit Marwa barulah kami bergerak pulang perlahan-lahan membelah malam. Baru terasa keletihan. Masing-masing berdiam diri, terasa bagaikan mimpi. Tanpa sedar, air mata mengalir perlahan tanpa dapat di tahan-tahan.

"Terima kasih Allah..saya kini seorang hajjah?"

5 comments:

  1. :)))) Baru selesai baca Travelog Cinta Abadi

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah....tahniah ..semoga beroleh haji mabrur...amin yra

    ReplyDelete
  3. bersahaj tetapi signifikan yang mendalam untuk dihayati bersama..teruskan menulis+berda'wah, saya sentiasa menyokong kak + suami...

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Roza,
    TAHNIAH!!
    Teruskanlah penulisan akak ini...ringkas tapi bermakna.

    ReplyDelete
  5. Salam sejahtera,

    Terima kasih kepada semua yang mendoakan.

    Sebenarnya saya sedang menulis buku Travelog seorang hajah - penulisan ini adalah untuk mengimbau kembali serta menyelami perasaan ketika itu.

    Maaf, jika ada yang menyangka saya menunaikan haji pada tahun ini.

    ReplyDelete