Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Wednesday, November 24, 2010

Janji di Jamrahtul Aqabah 2

Dikhemah, jemaah tenang sambil menikmati sarapan mee segera di pagi aidil adha. Pihak muasasah tidak menyediakan sarapan pagi seperti biasa.

Namun, ada antara jemaah yang semalam kelihatan lincah serta petah bercerita, tiba-tiba pagi itu bergolek-golek dengan selimut tebal. Kelihatanya seperti tiada upaya untuk melakukan ibadat melontar.

"Akak rasa tidak sihat. Melontar-melontar ni..kita tidak main. Kita ada bawa anak lelaki. Lepas ini akak mahu ambil MC."

Kami diam dan rapatkan mulut serapat mungkin. Walau hati jahat masih juga degil mengata-ngata. Subhanallah! Ampunkan kami ya Allah. Kami manusia lemah.

Tepat pukul 9.00 pagi, kami berkumpul ditempat yang dijanjikan. Tidak dapat dinafikan, semangat bagaikan hilang melayang. Kami serahkan diri kepada illahi.

Sebelum melangkah pergi, suami berdoa. Doa yang lahir dari lubuk hati. Doa yang belum pernah kami dengari. Doa penyerahan diri, menyerahkan kami kembali kepada Tuhan yang menjadikan.

Allah hu akhbar. Allah hu akhbar. Allah hu akhbar.

Sepanjang perjalanan, rombongan dari negara lain datang secara berpasukan. Mereka bergerak dengan bendera disertai suara laungan yang bergema-gema. Derap tapak-tapak kaki jemaah haji memenuhi setiap ruang terowong muassim memantulkan bunyi yang menambahkan lagi gerun dihati.

Drap! Drap! Drap!!

Subhanallah! Semakin hampir dengan jemaratul Aqabah, kami dapat melihat jemaah dari setiap sudut datang menuju ke arah yang satu. Mereka kelihatan seperti rombongan semut putih atau barangkali beginilah rupanya gambaran manusia yang berpusu-pusu menuju ke padang masyar di hari pengadilan nanti.

Hati semakin kecil, diri merasa kerdil. Namun, tidak dapat dinafikan sepanjang perjalanan Allah memberikan kami ruang. Hampir setiap masa terdapat rongga kosong dihadapan yang memudahkan perjalanan kami. Alhamdullilah!

Semakin hampir dengan jamrahtul aqabah, gema suara dan emosi jemaah semakin menggila. Jemaah berpusu-pusu ke arah bucu, tempat tumpuan yang paling padat. Ada yang dari jauh lagi sudah mula melontar, seolah-olah mereka terpandang syaitan dan iblis yang tergantung di situ.

Kami sudah tidak tahu apa yang bakal terjadi. Membiarkan kaki dibawa oleh arus ketentuan tuhan. Subhanallah! Tiba-tiba arus gerakan manusia membawa kami betul-betul ke arah bucu yang paling padat. Kami berada di situ, di hadapan jamratul itu. Apabila suami menoleh ke belakang, Kak Mie dan Azlina juga ada berhampiran. Kami melontar dengan tenang.

Selesai melontar, kami pantas beredar mencari kawasan lapang. Segera kami lakukan nafal awal - tahalul bagi melepaskan dari pantang larang di dalam ihram kecuali 3 perkara. Kami bertenang melepaskan lelah. Diri bagaikan baru terlepas dari hukuman gantung sampai mati.

Dalam linangan air mata, suami bersuara;

"Yang..Di Mekah, Dia tunjukkan bermacam-macam kekuasaan dan kehebatannya tetapi hari ini adalah kemuncak di atas segalanya. Kalau saya balik ke Malaysia, jika saya tidak takut dan gentar kepada Allah, sayalah sejahat-jahat manusia. Saya manusia dajal!

Subhanallah! Itulah janji suami yang paling tulus pernah disaksikan. Lafaz dari suami yang beberapa tahun dahulu tidak mahu menunaikan haji. Suami yang pernah mempersenda-sendakan hasrat hati. Suami yang lancang mengeluarkan kenyataan yang menyatakan ”kita masih muda, lambat lagi hendak mati”, ”nanti susah hendak buat dosa”.

Subhanallah! Bukankah Allah maha berkuasa atas segalanya? Dia memilih sesiapa dari hamba-Nya yang mahu mendapat petunjuk-Nya. Lalu, ya Allah.. nikmat-Mu yang mana satukah mahu daku dustakan?

3 comments:

  1. Assalamualaikum Puan Roza...subhanallah...menitis airmata tanpa dipaksa tatkala membaca entri ini. Semoga hasrat untuk ke Baitullah bersama suami akan dimakbulkan. Amin..

    edot, putrajaya

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum edot,

    Menangislah..menangislah..tangisan ikhlas itu didengar oleh-Nya.

    ReplyDelete
  3. Ya Allah! semoga kami sekeluarga juga dapat menjadi orang2 yang terpilih untuk menerima taufik dan hidayahNya..amin..amin..amin....

    ReplyDelete