Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Tuesday, August 17, 2010

Kenangan berbuka puasa


Kenangan berbuka puasa semasa belajar di pengajian luar kampus adalah saat pahit yang manis untuk dikenang. Kami berbuka bersama rakan-rakan seperjuangan. Bukan dengan anak-anak dan suami.

Kuliah berjalan seperti biasa. Bermula pada pukul 6.30 petang, berhenti untuk berbuka dan sembahyang maghrib seterusnya meneruskan kuliah sehingga pukul 10.30 malam.

Masing-masing membeli makanan untuk berbuka secara ala kadar sahaja. Sebungkus nasi dan sebungkus air. Kuih-muih kami makan secara berkongsi. Secubit seorang.

"Ya Allah, tabahkan hati kami. Jadikanlah kami hamba-Mu yang menyerahkan diri kepada-Mu. Mensyukuri nikmat yang dipinjamkan atas kurniaan-Mu. Jadikan rezeki hari ini mendapat barakah-Mu. Esok, biar kami kenangi saat-saat ini ..kerana inilah saatnya diri terasa kerdil namun hampir dengan-Mu."

"Wahai zat yang diriku dalam genggaman-Nya.. Kala diriku hanya mampu merangkak, terasa tuhanku berjalan pantas ke arahku. Ketika diriku hanya mampu berjalan perlahan, terasa tuhan-ku datang secara berlari."

"Wahai tuhan, berikan daku nikmat kesihatan dan kekuatan hati agar daku dapat menghambakan diri kepada-Mu. Agar daku menjadi hamba yang mensyukuri nikmat kurniaan-Mu..."

"Wahai tuhan, perkenankanlah.."

Gambar ihsan:

asz-mylife.blogspot.com/2010_06_01_archive.html

No comments:

Post a Comment