Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Saturday, June 20, 2009

Impian


Sepanjang kami di Baitullah Ayu tidak henti-henti bercerita tentang impian. Di Masjidil Haram, dia begitu terpesona kepada ibu-ibu yang melakukan amal ibadat dengan membawa anak-anak mereka bersama. Seolah-olah anak-anak bukannya batu penghalang kepada mereka.

Saya melihat keriangan di wajah Ayu apabila terpandang anak kecil yang berpakaian ikhram, Sa'ei bersama ibubapa mereka. Kadang-kadang Ayu tertawa sendirian, ia bukan dibuat-buat. Saya kira hatinya terubat melihat kerenah dan gelagat anak-anak "melakukan" ibadat.

"Minta-mintalah suami Ayu terbuka pintu hati untuk datang ke sini. Kalau boleh Ayu ingin membawa anak-anak sekali."

Ayu menyuarakan impian hati.

"Kalau boleh Ayu nak terus melakukan ibadah haji. Kalau dapat di dalam waktu yang terdekat."
Ayu ulang berkali-kali.

"Harapan mak agar Razif temui seorang isteri yang solehah sebelum mak dijemput illahi."

Mak pula menyatakan impian diri.

Saya? Untuk esok, mendoakan kejayaan suami, anak cucu di dunia dan di akhirat. Agar mereka mendapat petunjuk dan hidayah serta kasih sayang berserta rahmat Allah. Biar mereka tidak berpaling hati, agar memegang simpulan tali tauhid Allah yang paling kukuh, lalu menjadikan Islam sebagai cara hidup untuk mati juga di dalam Islam. Ya Allah, temukan kami di kampung akhirat.

Lalu, saya melihat diri sendiri. Menoleh ke belakang apa yang telah saya lalui. Teringat impian di waktu kecil, semasa remaja, ketika bercinta, alam pekerjaan dan melayari tempoh perkahwinan.

Alhamdulillah. Terlalu banyak impian hati yang telah tertunai. Telah tercapai. Jika di kira satu persatu, kebanyakan impian tidak terkubur. Kebanyakannya makbul. Hanya satu dua yang tidak dipenuhi-Nya. Tetapi, bukankah Allah maha berkuasa, malah Dia mengetahui apa yang tidak kita ketahui? Semua pengetahuan di dalam genggaman-Nya.

Maknanya, doa sesaorang itu amat mustajab dan dibayar-Nya tunai walaupun jawapannya bukan esok, bukan lusa, bukan sebulan atau setahun. Kadang-kadang impian terlaksana setelah bertahun-tahun lamanya, sehingga kita telah terlupa. Apabila berlaku, baru teringat rupa-rupanya suatu ketika dahulu impian itu telah dipanjatkan kepada-Nya.

Tiba-tiba terlintas di dalam hati saya;

"Ya Allah, apa lagi yang kuinginkan di dalam dunia? Yang ditemui hari ini, esoknya pasti punah. Apa yang ada, tidak akan kekal lama.

"Wahai tuhan, salahkah saya menghina dunia kerana menunaikan impian pesona yang tidak kekal? Yang menjadikan saya seorang pemburu yang terus memburu. Kini, saya nyatakan pada hati bahawa impian dunia itu harus berhenti. Di sini!

"Ya Allah, saya hanya ingin menjadi seorang hamba-Mu yang bersyukur, menerima dan redha dengan segala ketetapan yang telah ditentukan.

"Ya Allah, izinkanlah saya ulang-ulangi cerita-cerita lama bagaimana impian yang tersembunyi dahulu, tetapi kini telahpun ditemui. Hebatnya kejadian-Mu, hebatnya kasih sayang-Mu. Setiap yang baik itu datangnya dari-Mu, yang buruk itu adalah kelemahanku."

Hari ini, saya hanya ingin mensyukuri apa yang telah saya lalui. Menghargai kenangan semalam yang menginsafkan. Maka, nikmat Allah yang mana satukah hendak didustakan?

3 comments:

  1. Salam rindu kak roza...
    Masih terbayang di ingatan su, anak kecil (lelaki, bangsa Arab rasanya) berusia tak sampai 2 tahun, memakai pampers dengan berihram, bersaei dgn bertenaga, hinggakan ayahnya terpaksa sesekali mengejar... Comel sungguh lagaknya... Rugi tak bawak kamera waktu tu...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum

    tersentuh hati membaca entry ini.
    Betapa besar nikmat dan kasih sayang Allah pada hambanya......

    Subhanallah..




    Kak wati

    ReplyDelete
  3. salam sayang buat Roza,

    Smoga bahagia menanti.

    misi

    ReplyDelete