Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Tuesday, June 16, 2009

Tawaf



Beberapa tahun yang lalu, ketika usia masa muda dan bertenaga, mak selalu bercerita tentang nikmatnya bertawaf sewaktu di Baitullah. Beliau melakukannya. Selalu.

Kini, mak hampir mengeluh apabila melihat diri serta mengukur usia. Antara kemahuan dan kekangan tenaga. Kata mak,

"Dulu, hampir setiap masa mak akan melakukan tawaf sunat. Masuk sahaja ke Baitullah, mak tawaf. Sebelum pulang, mak tawaf. Waktu yang paling afdal adalah selepas subuh dan selepas waktu Asar."

Mak berkata sambil berkaca-kaca air mata, tertahan-tahan di pelipis matanya.

"Mak bangun seawal 1.30 pagi dan seboleh mungkin akan mendapatkan tempat yang mustajab di dalam Masjidil Haram. Mak mencari Multazam atau paling tidak menghadap kaabah."

Lalu, pada umrah kali ini saya bertanyakan samada mak masih berupaya untuk melakukan perkara yang sama. Ternyata mak masih kuat semangat. Begitu juga adik Ayu. Mereka mahu melakukannya, yang terbaik mungkin dengan kadar kekuatan yang ada.

Pengera di telefon bimbit saya berbunyi pada jam 1.30 pagi. Bersiap-siap untuk pergi. Sambil menunggu mereka menyiapkan diri, saya sempat solat wuduk' dan solat tahajud. Sebelum pergi, saya berdoa di dalam hati :

"Ya Allah, kami ingin ke rumah-Mu. Berikan lah tempat yang mustajab dan aman untuk kami beramal ibadat semata-mata kerana-Mu. Bersamaku adalah seorang ibu yang uzur dan adik perempuan yang mempunyai kanser, kami hamba-Mu yang lemah dan tidak berdaya. Berikanlah tempat kepada kami. Bantulah kami."

Pukul 2.00 pagi kami perlahan-lahan berjalan pergi dan sampai di Baitullah sekitar pukul 2.30 pagi. Kalau mengikut kudrat tenaga biasa, [jarak hotel ke Baitullah kira-kira 300 meter] rasanya ia cuma memakan masa sepuluh minit sahaja. Tetapi, saya perlu mengambilkira tenaga mereka. Itupun kadang-kadang secara tidak sengaja saya berjalan terkehadapan.

"Hari ini kita tawaf sunat selepas subuh. Boleh mak? Ayu bagaimana?"

"Ya, InsyaAllah."

Dari jam 2.00 pagi sehingga pukul 5.00 pagi mengambil masa selama 3 jam. Di tambah dengan tawaf sunat, ia mengambil masa selewat-lewatnya 45 minit. Saya berkira-kira. Di dalam hati memohon dan meminta-minta agar Allah memberikan mereka kekuatan serta tenaga tambahan. Saya akur, kadang-kadang saya terpaksa melakukannya sendirian.


Mak memegang tangan kiri manakala Ayu memegang tangan kanan saya. Hiba. Mak yang dulunya memimpin tangan semasa kecil kini mengengam erat tangan saya. Sesekali pengangannya kuat sekali.

"Saya ada. Mak..saya ada. InsyaAllah Allah bersama kita."

Sambil menepuk perlahan tangan mak. Menarik perlahan kehadapan apabila beliau tersepit di celah ribuan jemaah.

Sebelum memulakan tawaf, jemaah yang mengelilingi kaabah kelihatan ramai sekali. Namun, sebaik sahaja kami memulakan pusingan pertama, mereka kelihatan berkuak. Ternyata di hadapan kami kelihatan kosong sahaja. Beberapa ketika..

"Subhanallah! Orang tua bongkok sabut ini lagi?"

Terdetik di dalam hati.

Sepanjang kami mengelilingi kaabah. Terdapat seorang tua bongkok lelaki mengiringi pusingan kami. Memberikan laluan. Irasnya kelihatan seperti ketika saya bertawaf pertama kali semasa menunaikan haji bersama suami dua setengah tahun yang lalu.

Dahulu, kelihatan seperti berkemeja biru dan berseluar panjang berwarna hitam. Kali ini, kami temui di dalam keadaan berkain pelikat biru kotak-kotak kecil dan berbaju lengan panjang berwarna krim.

"Ada juga orang tua lelaki yang berkain pelikat mengelilingi kaabah ini.."

Gementar di dalam hati. Menyedari Allah Maha kuasa. Air mata terkeluar tanpa di paksa-paksa. Kami berjalan tunduk memandang lantai, seboleh mungkin tidak mahu mencari atau terikut-ikut mengiringi orang tua bongkok sabut itu. Kami biarkan beliau hilang di celah orang ramai. Apabila orang ramai usai, berkuak..terserlah lagi orang tua itu di hadapan kami.


Sehingga selesai bertawaf, saya cuba untuk tidak memfokus kepadanya. Kami solat sunat tawaf. Meminum air zamzam. Lantas berjalan pulang. Tiada kata-kata.

Di dalam perjalanan, saya bertanya..

" Mak nampak tak siapa yang ada berhampiran dengan kita?"

"Ya, seorang yang bongkok tua..."

Subhanallah!

4 comments:

  1. SubhanaALLAH, betapa ALLAH Maha Mendengar kan.
    Hmmm. Ya ALLAH.....

    ReplyDelete
  2. Niat yang suci akan dipermudahkan Illahi. Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  3. Salam Pn Roza..
    Saya suka membaca cerita2 puan.. semuanya memberi manfaat kepada saya. Semoga puan akan terus menulis..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,

    Alhamdulillah. Terima kasih Mumtazah, D dan Engku Artini.

    ReplyDelete