Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Wednesday, February 24, 2010

Uniknya budaya

Semasa menanti anak-anak bermain dan belajar berkawan di paly Group, kebanyakan ibu-ibu atau isteri-isteri pelajar antarabangsa akan berkumpul sambil melakukan pelbagai aktiviti.

Selain belajar memasak, ada aktiviti lain seperti jualan jumble, kerja kraftangan dan sebagainya yang dilakukan oleh mereka. Dari situ saya dapat melihat pelbagai perlakuan mengikut bangsa dan budaya. Semasa sesi perkenalan juga kita telah dapat mengenalpasti sedikit sebanyak tingkahlaku serta gelagat sesuatu kumpulan bangsa.

“ Nama saya Gwen Mclellan dari Sterling Scotland”

“Ooo..ada Mc di depannya, nama tempatan orang Scotland dan Ireland. Nama saya Melody Carpenter”

“Nama yang ganjil dan agak berbeza..”

“Ya..kami orang Amerika memang suka sesuatu yang ganjil dan berbeza”

“Kami orang-orang Canada juga mempunyai nama yang unik. Bagaimanapun nama saya Celline”

Begitulah. Tetapi benarkah nama itu melambangkan bangsa? Barangkali benar kerana darinya kita mengenali dari mana kelompok asal mereka. Namun, jelas sekali kedua-dua rakyat dari Amerika dan Canada itu secara terang berani menyatakan apa yang ada di dalam fikiran mereka tanpa mempedulikan perasaan bangsa yang lain.
“Awak kelihatan dari China?”

“Tidak. Saya Erica Wong dari Hong Kong”

“Erica? Maksudnya awak penganut kristian?”

“Oo..tidak. Nama itu untuk memudahkan panggilan sahaja”

“Ramai sekali keturunan bangsa Cina suka menggunakan nama panggilan seperti orang-orang barat. Tidak seperti orang bangsa Pakistan dan perempuan Arab yang jelas ketara jatidiri mereka. ”
Espresi wajah mereka bersahaja. Rakan-rakan lain dari Sri Langka, Portugal, Mexico, Greece, Sepanyol, Italy, Brunei dan dari beberapa negara lagi kelihatan senyum-senyum dan senyap sahaja. Barangkali kerana kekurangan patah-patah perkataan di dalam bahasa Inggeris membataskan komunikasi mereka. Lagipun ucapan yang bermaksud provokasi dan kontroversi barangkali bukannya budaya mereka.

“Dan di aantara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah menciptakan langit dan bumi dan berlainan bahasa dan warna kulitmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang yang mengetahui” [Ar-Rum: ayat 22]
Selain daripada kumpulan tersebut, saya juga bergaul dengan rakan-rakan daripada kumpulan negara-negara Timur Tengah. Kebanyakannya datang dari negara Jordan, Mesir, Morocco, Saudi, Qatar, Dubai dan beberapa negara lagi. Kami mengelarnya sebagai "mak-mak Arab". Perkumpulan mereka termasuk negara Utara Afrika.

Pergaulan mereka agak terbatas. Mereka hanya akan bertemu pada hari-hari tertentu yang ditetapkan sahaja. Jika tidak bertemu di dewan, mereka akan berkumpul di rumah salah seorang daripada mereka.

Pernah suatu ketika mereka mempelawa saya ke majlis pertemuan yang dinamakan : “Ladies Only atau Ladies Day Out” atau biasa juga dipanggil Usrah. Suami tiada kuliah lantas membenarkan dan sedia menjaga anak-anak di rumah.

Majlis minum teh tersebut sepatutnya bermula pada pukul 3 petang. Kebiasaannya saya akan sampai 5 – 10 minit lebih awal. Namun, semasa saya mengetuk pintu, si isteri tidak membenarkan saya masuk.

“Maaf, suami saya hanya membenarkan tetamu masuk pada jam 3.00 petang”


1 comment:

  1. wah.. sungguh mengagumkan! Taat yang teramat pada suami!!! :) Semoga yang baik menjadi teladan..

    ReplyDelete