Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Monday, April 5, 2010

Selamat Tinggal Dundee

Lalu, dua minggu sebelum berangkat pulang ke Malaysia, saya menghantar surat perletakan jawatan kepada pengurus superstore What Everywant Wants. Beliau bertanya samada saya memerlukan sebarang keperluan.

“Boleh tuliskan saya sekeping surat rujukan majikan?

“Tentu sekali, kami berikan awak surat penghargaan”

Tiba-tiba saya terasa sebak dalam dada apabila seorang demi seorang rakan menyambut tangan dan mendakap serta mengucapkan selamat jalan kepada saya. Tiada jamuan selamat jalan. Tiada jamuan selamat tinggal.

Pengurus besar menghantar saya hingga ke pintu hadapan kedai. Dia mengucapkan sebaris perkataan yang mengesankan. Kesannya sama seperti saya meninggalkan syarikat The Boots Company Pte Ltd di Subang Jaya.
“Semuga berjaya. Kami pasti kehilangan awak”
Hari-hari berikutnya saya menghabiskan masa dengan mengemas barang. Memasukkannya ke dalam kotak berperingkat-peringkat, melebel dan mengikat. Menyusunnya sehingga penuh sebuah bilik tidur. Apartmen kami kelihatan bersepah sekali. Sementara kami sibuk mengemas barang, Sara dan Azrai juga tidak kurang sibuknya. Mereka mengumpul barangan mainan mereka.

Mana-mana jaket dan baju pakaian musim sejuk kami kumpulkan seberkas. Adatnya pelajar di Dundee akan menyimpan dan menghadiahkan kepada pelajar berkeluarga lain yang baru menjejakkan kaki ke situ. Sementara mereka membeli pakaian baru.

Cukup setahun di bumi Scotland, kami sekeluarga sudah tidak sabar untuk pulang menemui keluarga tersayang. Sudah semakin uzurkah Mak Wa. Sihatkah wan dan ayah? Masih sibuk berkebunkah mak dan abah? Sudah membesarkan adik-adik yang ditinggalkan?
“Ya Allah ya tuhanku, janganlah diambil lagi nyawaku. Berikanlah daku kesempatan untuk kembali menemui – bertentang mata serta mendakap mereka!
Masa berlalu pantas. Terasa pantas apabila telah sampai ke hujungnya!

1 comment:

  1. Salam. Saya melewati kamar anda secara tak sengaja..jujurnya saya cukup tersentuh membaca baris-baris ayat yang anda coretkan...saya dapat bayangkan detik-detik perpisahan yang anda coretkan itu... Benar, di mana ada pertemuan, pasti di akhirnya ada perpisahan

    ReplyDelete