Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Friday, April 2, 2010

Selamat Tinggal Scotland

Musim luruh yang dingin.

Dedaun mulai berubah dari warna hijau kepada warna kuning kemerahan. Ia gugur sehelai demi sehelai hingga akhirnya hanya ranting pepohon yang kelihatan. Persekitaran bertukar wajah apabila musim berubah.

Dari musim panas yang cerah, tiba-tiba suasana menjadi mendung yang suram. Sesekali apabila angin bertiup, dinginnya sampai ke tulang. Serombong cemni rumah kelihatan berasap dari kejauhan.

Ah! Musim ini datang lagi. Musim yang sama ketika kami mula-mula menjejakkan kaki ke bumi ini. Bumi Scotland yang indah permai! Terasa cepat sekali masa berlalu.

Apabila sampai musim ini, bermakna pengajian suami sudah hampir ke hujungnya. Hampir pada titik penamat. Samada pengajiannya sudah selesai atau belum, kami harus pulang ke tanah air yang tercinta. Apakah kami ingin mengulangnya sekali lagi?

Tidak. Kami ingin pulang ke kampung halaman.

Benar. Biar hujan emas dinegeri orang, hasilnya pasti ingin dibawa kembali untuk dinikmati bersama keluarga serta sanak saudara yang sekian lama ditinggalkan di negara sendiri.

Saya sudah mengira-gira cenderahati untuk dihadiahkan kepada adik-beradik, sanak-saudara serta kaum keluarga. Hampir setiap hari saya berulang-alik ke kedai untuk mencari buah tangan untuk mereka. Hingga timbul perasaan yang tidak ikhlas.

“Ya Allah, bagaimana sekiranya mereka tidak suka? Apakah mereka akan membuangnya atau menyimpannya sahaja?
Saya membayangkan kotak-kotak hadiah perkahwinan yang diterima beberapa tahun yang lalu, namun tidak pernah dibuka. Kebanyakannya adalah gelas-gelas dan bekas makanan yang jarang digunakan. Kerana rumah sewa kami di Subang Jaya kecil, lalu, kami simpan sahaja dibawah katil. Kami cuma pakai mengikut keperluan.

Apakah mereka juga melakukan perkara yang serupa. Jika benar, ia merupakan suatu pembaziran. Membazir itu adalah amalan syaitan! Lalu, saya menarik nafas panjang lantas pulang ke rumah.

Saya memerlukan masa untuk mengemas barang untuk dibawa pulang. Jika diawal kedatangan, saya pernah mengata serta mengumpat dalam hati yang kebanyakan pelajar bagaikan seorang saudagar apabila pulang ke Malaysia.
Kini, ia mengena tepat ke batang hidung saya! Serupa sahaja perangai saya dengan mereka. Saling tidak tumpah dan tiada berbeza!

No comments:

Post a Comment