Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Tuesday, April 20, 2010

Rindu

Kami bermalam di Subang Jaya selama dua hari sahaja. Cuti tanpa rekod selama seminggu yang diberikan oleh universiti kepada suami seolah-olah tidak mencukupi.

Suami menempah tiket kapalterbang ke Kota Bahru. Kami sekeluarga hanya boleh berada tiga malam sahaja di situ. Benar-benar mengejar masa yang ada.


Tiga hari di Besut, ketara kesihatan ayah yang jelas tidak sihat. Begitu juga dengan wan. Ya Allah! Ubat-ubatan yang doktor bekalkan kepada mereka hampir sebakul banyaknya. Namun, demi untuk melihat anak-anak membesar serta menyara persekolahan mereka, ubat-ubatan itulah menjadi iktiar penyambung nyawa! Dengan izin Allah jua, mereka masih dipinjamkan usia.


Azrai kelihatan begitu manja sekali dengan tok ki [ayah]. Setiap kali apabila dimarahi kerana berkelakuan nakal, Azrai tahu di mana dia mendapat perlindungan. Azrai terus memeluk tok kinya. Lalu, ayah menegur saya :

“Jangan marah-marah anak. Ayah kasihan melihat Azrai”

Jadi? Bagaimana mungkin saya percaya kepada cerita suami bahawa pernah suatu masa dahulu ayah seorang yang amat garang sekali! Berhadapan dengan cucu, Allah menterbalik serta telah melembutkan hatinya.

Kami menghabiskan masa di Besut dengan menjamu selera. Wan tidak putus-putus memasak masakan dan kuih muih kegemaran anak lelakinya. Ah! Jangkamasa dua belas bulan sahaja telah membuatkan kami mengidam makanan tempatan setengah gila!

Sebelum pulang, ayah membeli seekor ikan bawal putih yang besar. Saya tahu, pasti ayah mahu dimasakkan ikan masak masam manis yang menjadi kegemarannya. Atau barangkali ayah tahu, hanya itu sahaja masakan ikan terbaik yang saya tahu! Saya memasaknya dengan penuh kasih dan sayang.

Dari Besut kami menaiki bas express ke Segamat Johor.

Orang pertama yang ingin saya temui adalah cinta hati pertama saya : mak wa!
Hampir dua hari di rumah emak dan abah. Namun, saya masih belum dapat berjumpa dengan mak wa kerana dia pergi berziarah ke rumah Pak Uda Haris [abang kepada abah] di Liang Batu, Muar.
Suami tinggalkan saya serta anak-anak di Segamat sementara menguruskan urusan pekerjaan di kampus Shah Alam.

Suatu petang saya menerima panggilan telefon dengan dua berita yang berbeza. Pertama, menerima makluman bahawa suami bersedia menerima arahan untuk ditukarkan di ITM kampus Samarahan, Kuching, Sarawak.

“Yang, barang dari Scotland tidak perlu dibuka. Kita hantar terus ke Kuching,
Sarawak”

“Tetapi, bagaimana dengan Silver plate Queen Anne saya?”

“Nanti kita cerita”

Kedua, mak wa tidak dapat pulang ke Jementah kerana sakit perut memulas-mulas selepas menikmati makanan tengahari. Dia ditahan wad di hospital Muar. Kata doktor yang merawat, salah satu kemungkinan puncanya adalah kerana ulam-ulaman kegemaran mak wa iaitu jering tanam. Barangkali itu hanya penyebab. Hanya yang maha kuasa Allah sahaja mengetahui sebab akibatnya.

Mahu rasanya saya terbang pergi menemui mak wa, namun saya harus segera pergi semula meninggalkan keluarga. Masih lagi di dalam negara, tetapi kami harus terbang pergi ke bumi kenyalang!

Saya meminta tangguh sehari kepada suami untuk pergi melawat mak wa yang terlantar di hospital. Memang, abah dan emak tahu akrabnya hubungan saya dengan mak wa. Mereka menghantar saya dan anak-anak. Jika saya tidak pergi, barangkali tiada langsung peluang saya menemuinya. Barangkali itulah saat-saat terakhir saya dapat menatap wajah mak wa.

Rindu. Rindu yang memuncak dalam hati.

2 comments:

  1. Salam pn Roza..
    membaca entry hari ini sudah terasa sebak. Bagaimanalah nanti bila saya membaca novel puan..

    oked.

    ReplyDelete
  2. salam
    kak roza..
    ikan sweet sour tulah yg wan masak bila balik dari umah kak roza...sedappppp tu masakan menantunya

    ~junita~

    ReplyDelete