Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Thursday, April 8, 2010

Pulang

Saya menyediakan sepasang Sut hitam untuk suami. Sara memakai gaun kembang berjahit “Smoking” di dada jenama Laura Ashley. Azrai kelihatan comel sekali dengan dungarees denim jenama Osh Kosh.

Saya memakai pakaian sut berseluar panjang berwarna hitam sedondon warna beg jenama Bally. Saya rapikan lagi dengan mengikat sehelai skarf sutera buatan Italy ditengkuk sebagaimana saya mencadangkannya kepada pelanggan. Brooch mewah berkilau bertatah kristal menambah gaya.

Kami semua menyarung kasut jenama Clarks. Saya menyarung kasut tumit tinggi jenama sama yang dibeli semasa jualan penghabisan stok diakhir musim, potongan 70% . Tingginya satu setengah inci. Terasa ranggi!

Puas! Perasaan saya berbunga-bunga melihat suami dan anak-anak kelihatan segak bergaya. Berbaloi sekali duit gaji, penat jerih bekerja setahun di rantau orang. Melihat gaya, penampilan kami memang selayaknya sebagai keluarga yang pernah menetap di luar negara.

Pasti kaum keluarga berbangga melihat kami sebaik sahaja keluar dari balai ketibaan antarabangsa di lapangan terbang Subang, Malaysia nanti. Pasti mereka memuji dalam hati, jika tidak pun akan terlopong mulut mereka. Oh! Tidak sabar rasanya melihat itu bakal terjadi.

Kami menaiki pesawat pada pukul 2 petang dari Edinburg, Scotland berlepas ke Lapangan Terbang Heatrow di London. Dari London kami akan menaiki pesawat MAS ke Kuala Lumpur pada pukul 9.00 malam. Bermakna kami mempunyai masa 4 jam transit sebelum mendaftar masuk pada pukul 7 malam.

Sebaik sahaja sampai di Heatrow pada pukul 3 petang, seorang rakan yang sedang belajar di London menunggu kami sekeluarga untuk dibawa ke rumah mereka di zon 4. Walaupun kami menolak secara baik, beliau tetap bertegas dengan keputusannya. Lalu, kami menaiki metro [keretapi bawah tanah] ke sana.

“Kami sekeluarga terhutang budi kepada tuan. Kami tidak lupa bagaimana tuan boleh mempelawa kami sekeluarga yang tidak dikenali menumpang bermalam dan menyediakan makanan nasi panas di rumah”

“Ah, perkara kecil sahaja”

“Ya Allah.. Kami sekeluarga tersadai ditengah ribut salji tanpa mengenali sesiapa di Scotland. Memang kerja bodoh! Nasib baik kami berjumpa tuan…”

“Alhamdulillah. Itu bantuan dari Allah, bukan kerana bernasib baik”

Manusia sering mengatakan mereka bernasib baik apabila terlepas dari sebarang bencana. Tetapi bukankah mereka meratap-ratap, merintih-rintih malah merayu-rayu dalam hati kepada Allah yang maha pengasih apabila berada dalam kesusahan serta duka nestapa? Benar, manusia sering terlupa.

“Dan rahsiakanlah perkataanmu atau lahirkanlah; sesungguhnya Dia maha mengetahui segala isi hati. Apakah Allah yang menciptakan itu tidak mengetahui [yang kamu lahirkan dan rahsiakan] dan dia maha halus lagi maha mengetahui?” [Surah Al- Mulk: ayat 13-14]

Beliau suami isteri tidak putus-putus bercerita dengan penuh kesyukuran tentang pertemuan yang tidak di sangka-sangka semasa mereka tersadai di Scotland. Itu peristiwa beberapa bulan yang lalu, kami sudah melupakannya.

Semasa mereka bercerita, kami tidak henti-henti memerhatikan jam di tangan. Dari Heathrow ke rumah mereka mengambil masa satu jam. Bermakna kami harus pergi sebelum pukul 6 petang.

Oleh itu, berbual-bual seperti itu tidak mententeramkan perasaan. Kami berkejar dengan masa. Erti kata lain, kami mesti menepati masa agar tidak terlepas pesawat seperti yang ditetapkan. Kami tidak mahu mengambil resiko. Namun, rakan itu lansung tidak dapat membaca signal bahasa badan yang dilakukan.

"Ya Allah, Tidak sempat ni.." Kami berbisik dalam hati.

4 comments:

  1. Assalamualaikum

    Ya Allah Roza...buat suspen je.
    Macam mama ju juga ...tak sabar akak tunggu.



    Kak wati

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum mama ju & kak wati,

    Sabar itu sebahagian dari iman.

    ReplyDelete
  3. memang kena bersabar... apatahlagi untuk menunggu terbitnya 'buah tangan'sulung Roza nanti...

    ReplyDelete