Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Friday, October 15, 2010

Ajarlah mereka..

Semakin hampir dengan hari untuk berangkat, semakin ramai yang datang memberikan tips peribadi. Ia tidak tercatat dalam mana-mana kitab.

"Barangkali..tiap-tiap catatan pengalaman sesaorang berbeza. Tidak semestinya apa yang kami nyatakan ini, akan terjadi.."

Seorang rakan karib memulakan cerita. Pengalamannya menemani ibu mertuanya yang uzur dan juga sebilik dengan beberapa ibu tua yang lain.

"Kalau boleh.. eloknya yang menemani ibu atau ibu mertua adalah anak perempuan. Ia perkara penting, terutama untuk menguruskan mereka di dalam bilik dan juga di khemah semasa di Mina."

Kami mendengar, walaupun tiada kepentingan diri kerana tidak membawa orang tua bersama.

"Yang kritikal sekali..adalah pengunaan tandas ketika di hotel.."

Kami terus memasang telinga.

"Kebanyakan orang-orang tua terutamanya yang berasal dari kampung, tidak berapa pandai menggunakan tandas duduk. Mereka bimbang, punggung terperesuk ke dalam mangkuk tandas. Akibatnya, mereka membuang sahaja di atas lantai.."

Dia teruskan lagi.

"Setiap kali mahu ke bilik air, saya terpaksa menjirus sebanyak-banyak air.. Lebih tragis lagi, ada yang membuang air besar di dalam tub mandi."

"Ya?"

Kami seolah-olah tidak percaya dengan ceritanya.

"Ya Allah, beberapa rakan yang lain juga mengalami peristiwa yang sama. Kebanyakan mereka adalah orang tua yang datang bersama suami atau anak lelaki. Sebab itulah kalau ada rakan-rakan yang bertanya samada elok anak lelaki atau anak perempuan menemankan ibunya, saya galakkan anak atau menantu perempuan."

Tambahnya lagi.

"Lagipun..semasa di Madinah, laluan jemaah lelaki dan perempuan diasingkan. Agak payah bagi lelaki untuk membawa ibu mereka ke masjid nabawi. Apatahlagi untuk masuk bersembahyang sunat ke dalam Raudhah. Tambahan pula di Raudhah selalunya ada masa-masa tertentu ditetapkan..Kalau mereka berkerusi roda, perlu ada orang perempuan yang menolaknya."

"Ooo..Di Masjidil haram, anak lelaki atau suami boleh menolak mereka?"

"Ya. Tiada masalah."

Sekali lagi cerita tandas. Peringatan buat anak-anak.. ajarlah ibu kita. Berdoalah sentiasa kepada Allah agar ada insan yang ada belas ihsan menjaga mereka ketika kita tidak mampu menjaganya.


1 comment:

  1. salam,
    bila bertolaknyer puan roza, semuga mendapat hj yang mabrur ya insyallah...
    insyallah saya juga ke sana 31/10 ni...
    sama samalah kita beribadat kepada NYA

    Wassalam.

    ReplyDelete