Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Monday, October 4, 2010

Travelog Cinta Abadi : suatu perjalanan


Saya mencatat Travelog Cinta Abadi: suatu pejalanan, dengan perasaan penuh kerinduan. Rindu pada masa yang berlalu. Rindukan rakan sekampus dan teman sebilik yang entah kemana menghilang.

Subhanallah! Kuasa Allah mengatasi segalanya. Saya ditemukan Tuhan yang maha pengasih lagi maha penyayang, Tuhan yang mendengar rintihan dan bisikan dengan salah seorang rakan.

Saya temui rakan ini melalui alam maya. Apabila menghubungi, nada suaranya masih seperti dahulu. Ceria. Beliau adalah pembaca manuskrip ke 2.


Komen ke 2


Travelog Cinta Abadi: Suatu Perjalanan [TCASP] mempunyai ratusan watak segar dan hidup. Di antaranya terselit Yatie dan Han. Hampir 45 bab awal sama ada disebut atau tidak, kedua-duanya berada sangat hampir dengan watak utama yang menjadi bahan penceritaan.

Yatie adalah saya!

Benar, Roza adalah seorang sahabat biasa-biasa yang rapat. Saya tidak tahu beliau berbakat besar, boleh menulis dan menghasilkan karya yang cukup luar biasa sehingga berjaya mengheret saya leka membaca TCASP sehingga ke nokhtah terakhir. Ia tidak perlu dipaksa-paksa. Malah ia meluncur laju daripada satu bab ke bab yang lain.

Bahasanya mudah, tidak sukar untuk menghadamkannya malah langsung tidak membebankan fikiran khalayak pembaca. Anehnya, tiba-tiba sahaja saya tersedar yang cerita mudah dan biasa-biasa itu mempunyai maksud tersirat yang sangat signifikan. Saya fikir, ia cerita Roza tetapi ada dalam setiap mereka yang membaca buku ini.

TCASP menjadikan saya begitu terkesima kerana Roza mampu menjadikan perjalanan hidupnya sebagai sesuatu yang sangat istimewa. Beliau begitu menghargai setiap saat yang dilaluinya sehingga mampu mengimbas dan mengingati apa jua yang berlaku dan mengambil ikhtibar bagi setiap detik tersebut sama ada ia pahit, masam atau manis.

Sebagai pembaca, saya seolah-olah sentiasa berada di tempat beliau dengan merasai setiap getarnya dan menyaksikan keindahan alam – misalnya – musim luruh yang digambarkannya. Malah saya ternampak-nampak sekumpulan biri-biri sedang meragut rumput pada musim luruh yang dingin.

Sejuknya menyerap ke dalam hati dan perasaan!

Buku ini merupakan anugerah buat semua terutamanya kaum wanita yang mahu melihat diri sendiri secara santai tetapi penuh makna. Tahniah Roza, TCASP berjaya mendokumentasikan kisah suka duka seorang gadis biasa kepada wanita luar biasa tanpa sedar!

3 comments:

  1. Salam..
    Rasanya macam tak sabar nak tunggu buku ni siap sepenuhnya. =)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Che Kay

    Ia sedang di edit.

    ReplyDelete
  3. kak roza..tak sabar tunggu ni...kali ni mao beli yg ade signature kak roza boleh?

    ReplyDelete