Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Sunday, October 10, 2010

Satu beg cukup?

Minggu-minggu terakhir sebelum berangkat ke tanah suci, kami masukkan segala keperluan ke dalam beg pakaian. Sebuah untuk suami dan sebuah untuk diri sendiri.

Di dalam beg, saya masukkan segala kelengkapan dalam ihram. Masukkan tuala mandi yang sederhana tebalnya. Masukkan kain batik dan kain pelikat. Masukkan sabun basuh, sabun mandi, berus gigi, shampoo, sikat, tali , selimut, cadar dan berbagai keperluan. Saya masukkan juga serunding daging, perencah sambal kacang segera, kopi 3+ 1, gula dan apa-apa sahaja yang boleh di bawa. Semuanya atas saranan rakan-taulan yang berpengalaman.

Akhirnya beg pakaian saya bagaikan beg saudagar yang mahu berniaga 12 purnama lamanya. Atau bagaikan musafir yang mahu berlayar jauh yang entahkan kembali entahkan tidak. Beg itu tidak bergerak apabila ditolak!

"Ya Allah, apa yang harus saya bawa?

Esoknya saya rombak kembali beg tersebut, membuang apa yang tidak patut dan memasukkan semula mana-mana keperluan yang diperlukan sahaja.

"Sabun, shampoo, ubat gigi..bawa saiz yang paling kecil. Kalau habis, nanti beli sahaja di Mekah atau Madinah. Banyak kedai yang menjualnya di sekitar hotel. Semuanya ada di sana."

Keterangan seorang rakan lantas mententeramkan hati saya.

"Kalau pergi dengan Tabung Haji, kopi, teh, gula...semua itu akan dibekalkan oleh muasasah. Bawa koleh [mug] untuk minuman panas dan sudu sahaja. Lain-lain minuman banyak dijual disekitar hotel."

"Selimut?"

"Zaman emak ke tanah suci sepuluh tahun dulu, memang kena bawa. Kini kebanyakannya disediakan oleh pihak hotel. Kalau tidak..bawalah selendang shawl fabrik kashmir [wool]. Atau beli sahaja di sana."

Bimbang takut tidak sempat membeli, saya membawanya bersama. Kakak ipar pula menyarankan agar membawa beg kecil untuk dibawa tangan.

"Bawa satu untuk dibawa di atas kapal terbang. Pilih beg kecil yang boleh ditarik bagi memuatkan 2-3 helai pakaian. Ia juga berguna semasa di Mina nanti. "

Lalu, saya mengambil keputusan membawa satu beg besar yang boleh ditarik untuk keperluan diri sendiri. Beg besar itu akan dimasukkan ke dalam pesawat. Beg kecil yang boleh ditarik tangan saya masukkan sehelai tuala kecil, sehelai jilbab labuh, ubat dan berus gigi. Beg yang disumbangkan oleh pihak tabung haji.

Beg untuk suami, saya masukkan dua helai kain ihram, tuala mandi, dua helai seluar jubah, sehelai kemeja putih, kain pelikat dan sehelai jubah. Saya mahu memasukkan beberapa helai lagi pakaian, namun ditolak oleh suami.

"Cukup satu beg kecil sahaja. Saya akan pakai kain ihram semasa di kompleks tabung haji. Lain-lain keperluan akan dibeli di Mekah nanti. Jubah lebih murah di sana."

Beli? Bukankah suami pernah berpesan jangan pasang angan-angan untuk membeli belah [shopping] semasa di sana? Nanti kita tenguk, siapa yang banyak mahu membeli.

Terasa geli hati dan hairan, suami yang memang anti- membeli belah boleh membuat kenyataan. Namun, saya pasti ia adalah suatu kenyataan yang mahu mententeramkan hati. Agar saya tidak memuatkan segala yang ada di rumah untuk di bawa ke tanah suci.

"Bukahkah kita berada di sana untuk sementara sahaja?"

Benar. Beg adalah suatu keperluan. Namun jangan sampai ia membebankan.


Gambar ihsan:

http://airyahoney.blogspot.com/2008_03_01_archive.html

No comments:

Post a Comment