Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Friday, October 22, 2010

Aurat?

Semasa di Mekah, kami tidur seawal jam 9.00 malam. Ia saranan yang amat bermakna agar kami dapat bangun malam bagi melakukan qiamulai di masjidil haram.

"Tidur awal dan tidak perlulah berbual-bual. Niat dan mohon kepada Allah untuk dikejutkan bangun malam."

Alhamdulillah! Apabila terjaga, benar..jam menunjukkan pukul 1.30 pagi. Lalu, kami segera bangun. Mengambil giliran mandi, mengambil air sembahyang dan bersiap sedia untuk qiamulai di masjidil haram.

Sementara menunggu Kak Mie dan Azlina bersiap, saya lakukan sembahyang sunat tahajud. Sebelum turun dari hotel, kami pastikan tiada anak rambut terkeluar dari celah telekung. Kami pastikan bersarung tangan hingga ke pergelangan tangan. Dan kami pastikan kaki bersetokin. Apabila melihat diri dicermin, pakaian kami hanya menampakkan muka dan ke dua tapak tangan.

"Jaga aurat... "

Itulah pesanan ustazah sejak dari sekolah rendah. Lalu ustazah membacakan sebaris ayat;

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al-Ahzab : Ayat 59)[4]

Namun, kami benar-benar mahu memahami maknanya apabila mendapat jemputan istemewa dari Allah ke rumah-Nya. Kami berjumpa ayat ini ;

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada

suami mereka atau
bapa mereka atau
bapa mertua mereka atau
anak-anak mereka, atau
anak-anak tiri mereka atau
saudara-saudara mereka atau
anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau
anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau
perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau
orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan
kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (Surah An Nur : Ayat 31)[3]

Di tanah suci, kami melihat ramai jemaah wanita yang benar-benar mengambil berat tentang aurat. Telekung labuh melepasi dada, bersarung tangan hingga ke pergelangan lengan dan bersetokin hampir setiap masa. Selama 46 hari sepanjang berada di tanah suci, itulah pakaian mereka.

"Ya Allah, apakah pulang ke tanah air nanti kami mahu kembali menjadi seperti dahulu? Apakah kami rela aurat diperaga seperti dahulu? Apakah ucapan taubat itu hanya semata-mata untuk ke rumah-Mu?"

"Wahai tuhanku..jangan biarkan kami mengalah lantas berpatah balik ke belakang. Jadikan ibadat ini sebagai sempadan. Jadikanlah pakaian ini membawa kebaikan.

"Ya Allah ya tuhanku.. Sesungguhnya inilah pakaianku sebagaimana yang disarankan oleh kitab-Mu. Jadikanlah ia sebagai tanda daku mensyukuri nikmat kurniaan-Mu."

"Wahai zat yang diriku didalam genggaman-Nya. Terimalah taubatku..tingkatkan makamku disisi-Mu.."

Aurat? Apakah ia tidak memberi kesan setelah pulang?

1 comment:

  1. Assalamualaikum Kak Roza,
    Bagaimanakah akak boleh berubah dan mengekalkan perubahan pemakaian akak? Saya ingin menjaga aurat saya sebaik mungkin tapi dlm keadaan yg masih kelihatan bergaya. Apa komen akak?

    ReplyDelete