Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Saturday, October 9, 2010

Pakaian di tanah suci

Seminggu sebelum berangkat, hati semakin resah, gementar dan berdebar-debar. Semakin dekat tarikh yang dinantikan, fikiran semakin kacau.

Perkara utama yang sering menjadi tumpuan jemaah wanita adalah bekalan pakaian. Berapa banyak yang perlu di bawa? Jenis apa? Sesuaikah dengan keadaan cuaca? Saya tidak terkecuali. Pesanan yang sering dititik beratkan oleh ustaz adalah aurat. Aurat ketika beribadat.

"Jika kita melihat pakaian kita nipis lagi jarang dan memerlukan telekung untuk bersembahyang, itu maknanya pakaian itu tidak sesuai untuk kita. Pakaian yang boleh dibawa terus sembahyang adalah tandaras [benchmark] bagi pakaian wanita islam."

Ia suatu kenyataan yang terkesan. Biasanya saya hanya menjaga aurat ketika mahu bersembahyang. Namun, pakaian ke pejabat walau bertudung langsung tidak memenuhi ciri-ciri yang dikehendaki. Menutup sekadarnya..masih berani berkain nipis tanpa lining. Masih tidak kisah, walau kain berbelah menampakkan kaki. Pakaian ketat melekat menampakkan tubuh badan.

"Ya Allah, daku mahu berubah kepada yang lebih baik. Cukuplah..jadikan haji ini sebagai sempadan untukku berubah dari segi pakaian, akhlak dan amalan."

Apabila bercerita tentang pakaian, ia memang berkait lansung dengan cuaca.

"Masa musim sejuk, sejuknya sampai ke tulang rusuk. Lebih-lebih lagi jika kita ke masjidil haram seawal pukul 1 - 2 pagi. Apabila tiba musim haji.. sejuknya akan lebih terasa ketika semua jemaah ditinggalkan di Mudzalifah tanpa khemah. Kami pernah berada di sana dari pukul 12 tengah malam hingga ke subuh."

Seorang ibu saudara bercerita. Yang lain pula menokok tambah;

"Di Mekah, jika musim sejuk..memang terlalu sejuk. Jika panas..terlalu panas. Berdoalah agar kita dapat bersabar dan dapat menyesuaikan diri dengan keadaan. Ingat kisah nabi Ibrahim a.s bagaimana Allah katakan supaya api itu sejuk, maka ia tidak menjejaskan."

Sementara rakan yang lain pula berkongsi pengalamannya.

"Alah, belilah Long-John atau Thermal yang digunakan oleh orang putih pada musim sejuk. Kainnya nipis tapi dapat menampung haba yang cukup bagi memanaskan badan. InsyaAllah, tiada masalah kesejukan."

"Oh ya, thermal.. ia merupakan pakaian dalam berlengan panjang, sepasang dengan seluar panjangnya. Kami pernah memakainya semasa musim sejuk di luar negara. Ya Allah, kenapalah boleh terlupa?"

Memandangkan musim haji yang bakal kami lalui menempuh musim sejuk, lalu kami segera ke kedai menjual pakaian panas untuk musim sejuk [winter] yang terdapat di kompleks membelibelah. Kami membeli dua pasang lagi. Sepasang untuk Kak Mie dan sepasang untuk Azlina.

Setelah mengambil pakai nasihat emak, ibu-ibu saudara, ipar duai dan rakan taulan, akhirnya kami membeli 3 pasang jilbab yang labuhnya separas pergelangan lengan tangan. Serta 2 pasang telekung. Emak berpesan;

"Jilbab ringkas. Kita boleh bergerak pantas tanpa bimbang kain ditarik orang."

"Tidak terkeluarkah tangan kita semasa bertawaf jika berjilbab?"

"Oh, awak masukkan sahaja tangan di dalam jilbab. Macam kita berpeluk tubuh"


Semakin ramai yang berkongsi pengalaman, hati kami semakin tenteram. Kami menyediakan 3 pasang baju labuh berseluar panjang dan 2 pasang jubah. Kami sediakan 3 pasang sarung tangan separas pergelangan tangan. Kami beli beberapa helai setokin hitam dan berwarna gelap. Kami sarungkan kasut tanpa tumit.

"Awak akan melihat jemaah wanita dari berbagai negara dengan pelbagai cara berpakaian. Biarkan..itu cara mereka. Mazhab kita berbeza."

Benar. Jauh berjalan luas pengalaman. Namun, perjalanan haji ini suatu yang dituntut sekali seumur hidup. Ia panggilan illahi. Barangkali inilah perjalanan pertama dan terakhir. Patutkah kami mengambil sikap secara lewa? Patutkan kami mensia-siakannya?

"Ya Allah, andainya ini perjalanan pertama dan terakhirku ke rumah-Mu..jadikan ia yang terbaik buatku. Sesungguhnya kami datang semata-mata kerana-Mu. Ikhlas untuk beribadat kerana-Mu.

"Wahai tuhan, terimalah daku. Sesungguhnya hidupku, matiku, ibadatku.. semata-mata kerana-Mu. "
Gambar ihsan :
http://pakaianhajiumrah.blogspot.com/2010/05/blog-post_4294.html

2 comments:

  1. Salam,
    Selamat mengerjakan Haji ya, semuga mendapat hj yang mabrur insyallah. Doakan saya juga ya, tengah tunggu date belum dapat lagi..
    Seronok baca blog awak banyak pengetahuan saya boleh dapat. Wassalam

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,

    Catatan ini adalah kutipan pengalaman dan tips dari rakan-rakan, sanak saudara serta tips peribadi.

    Muga perkongsian ini memberi menafaat kepada yang mahu berangkat ke tanah suci.

    InsyaAllah.

    ReplyDelete