Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Thursday, October 7, 2010

Uzur di tanah suci


Semasa menerima kunjungan rakan taulan serta sanak saudara, ada yang bercerita tentang keadaan wanita ketika uzur. Ia perkara lumrah, fitrah kejadian Allah kepada kaum hawa.

"Ya Allah, akak sudah tiga tahun tidak datang haid tetapi tiba-tiba di tanah suci ia datang kembali."

Kuasa dan kejadian Allah, tiada apa yang pelik.

Namun, rata-rata rakan wanita ramai yang terkilan atau tercalit sedikit kekesalan apabila waktu-waktu itu berkunjung datang. Terasa rugi kerana tidak turut sama beribadat di masjidil haram atau masjid nabawi.

"Walaupun tempoh harinya sama seperti di tanah air , namun di tanah suci ia terasa lama sekali."

Ada juga yang memberikan pandangan berbeza.

"Seminggu dalam keadaan uzur, bosan terkurung dalam bilik. Masa itulah akak ambil kesempatan bershopping sakan!"

Ada juga yang menyarankan agar mengambil suntikan dari klinik bertauliah bagi menghentikan putaran haid jika tempoh uzurnya jatuh ketika musim haji. Akhirnya setelah mengambilkira semua keadaan, saya mendapatkan nasihat dan bantuan doktor pakar. Doktor membekalkan saya sejenis pil menahan haid dengan iringan kata nasihat.

"Pil ini hanya usaha dan ikhtiar kita. Kuasa Allah mengatasi segalanya."

Benar. Saya melepasi tempoh dan dapat mengerjakan haji dengan sempurna. Dapat wukuf di Arafah, mabit di Muzdalifah, bermalam di Mina bagi melontar jamrah, dapat bertawaf tujuh pusingan keliling kaabah dan melakukan sa'ie dari bukit Safa dan Marwah. Bertahlul lantas selesai proses haji.

Namun, saya uzur sehari selepas berada di Madinah. Hanya sempat sembahyang beberapa waktu di masjid nabawi dan hanya sekali sembahyang sunat di Raudhah. Sayu dan sedihnya hati tidak terperi. Suami memujuk;

"Redha sahaja dengan ketetapan Allah. Nanti Allah memberikan ganjaran kepada awak sebahagian daripada amal ibadat saya."

Lega. Lalu, saya melantik diri sebagai pembantu kepada seorang nenek [80 tahun] dan ibu tua [70 tahun] yang tinggal sebilik dengan saya. Nenek itu ditemani oleh anak lelaki dan ibu tua datang bersama suami yang beberapa tahun beza usia dengannya. Di Madinah, laluan masuk ke masjid nabawi bagi jemaah lelaki dan wanita terpisah.

Tahulah saya kenapa Allah mendatangkan tempoh uzur di Madinah. Ia menetapkan agar saya membantu keduanya. Setiap pagi, saya menyediakan teh dan mengambil sarapan pagi di dewan makan. Membacakan tafsiran dan terjemahan al-Quran di waktu Duha. Suatu hari saya terdengar ibu tua berdoa:

"Ya Allah ya tuhanku..aku datang ke sini untuk beribadat kepada-Mu. Aku datang bersama suamiku. Tidak ingatkah dia lagi kepadaku? Tidak mahukah dia membawaku ke masjid nabawi?"

Nenek tua pula selepas sembahyang subuh teresak-esak di atas kati. Rintihannya jelas kedengaran.

"Ya Allah, daku tidak berdaya untuk berjalan. Bagaimana mungkin anak lelaki dapat membawaku ke masjid nabi. Kata nabi Muhammad, jika kamu datang ke sini tetapi tidak melawat ke rumahku..kamu bukannya dari kalangan umatku."

Luluh hati dan perasaan apabila mendengar rintihan mereka. Lalu, suami meminjamkan kerusi roda rakan sebiliknya. Selepas mereka bersiap diri, saya menolak kerusi roda mereka untuk bersembahyang di masjid nabawi. Seorang demi seorang. Bergilir-gilir. Di masjid nanti, kak Mie dan Azlina sedia menunggu untuk membawa mereka ke Raudhah.

Subhanallah! Alhamdulillah, rupanya uzurku di sana telahpun direncana oleh tuhan yang mengetahui segalanya.

2 comments:

  1. subhanallah... besar hikmahnya Allah menguzurkan akak ketika di Madinah tu.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum

    Sungguh unik dan indahnya sesuatu kejadian tu.
    Hanya kita yang perlu berfikir.
    TQ Roza, setiap cerita terkesan di hati.


    Kak wati

    ReplyDelete