Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Wednesday, July 8, 2009

Tuisyen


Ketika di dalam Tingkatan Dua saya bersekolah di sebelah pagi. Pulang dari sekolah, saya menyambung persekolahan Sekolah Agama di sebelah petang. Saya menyudahkan kerja-kerja sekolah di sebelah malam.


Suatu hari, saya menerima perkhabaran bahawa abah mendaftarkan nama saya ke kelas Tuisyen Mathametik. Kelas diadakan pada sebelah malam. Tuisyen tersebut diperuntukkan untuk pelajar tingkatan 3 yang akan menduduki peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP). Kelas diadakan di bangunan sekolah Kebangsaan Paya Jakas. Ia sebahagian daripada aktiviti kemasyarakatan.


Tenaga pengajarnya adalah bekas guru yang pernah mengajar saya, Cikgu Mohd Amin [Al-Fatihah untuknya]. Tiba -tiba sahaja saya teringat kisah "Mak tiri" semasa cikgu itu menjadi guru darjah enam saya. Saya tersenyum sendirian apabila mengingatinya.

Selepas maghrib, abah menghantar saya ke tempat Tuisyen untuk pendaftaran. Tidak membantah, saya akur sahaja. Di dalam kelas kelihatan pelajar tingkatan 3 begitu ramai sekali. Pelajar Tingkatan 2, hanya saya seorang sahaja. Abah letakkan saya di kerusi paling hadapan.
Diam. Saya langsung tidak berani menoleh ke belakang.

Sebelum kelas dimulakan, cikgu memanggil nama seorang demi seorang untuk berkenalan.

"Juliana"
"Saya cikgu."
"Norzila"
"Ya cikgu..."
"Mohd Rozi"
"Yup!
"Ravi Shankar"
"Ada"
"Jxxxxx"
"Saya.."

Tiba-tiba cikgu menyebut nama sesaorang yang begitu biasa kedengaran. Dia ada di belakang. Begitu berhampiran!

7 comments:

  1. Assalamualaikum,

    Maaf, siaran tergendala. Server masuk air.

    ReplyDelete
  2. Jeng...jeng...jeng...suspen tu. Semakin mendebarkan cerita Pn Roza nie.

    ReplyDelete
  3. Salam Puan....

    haaaa Jxxxx kembali??? dulu konsi meja & kerusi....sekarang dok satu kelas????? emmmmm.....terus menanti entry seterusnyaaa....

    ReplyDelete
  4. wah...siap siaran tergendala..

    puan roza mmg pandai buat suspens!!! hihih

    ReplyDelete
  5. Salam Puan...

    Suspennn...hehehe....setia menunggu cerita seterusnya...:)

    ReplyDelete
  6. Kak Roza...

    Jxxxx tu = Johan ke?.. eeiii suspen sungguh lah,....

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum

    dup...dap...dup....dap...suspen betol...
    tak sabar nak tunggu sambungannya.


    kak wati

    ReplyDelete