Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Wednesday, August 19, 2009

It's show time!

Mula-mulanya kelas kami tidak berminat untuk menyertainya. Bagaimana mungkin terjadi kerana kebanyakan kami masih lagi mempunyai perasaan rendah diri. Lagi pun memang patut di panggil kelas ke dua kerana sikap individu di dalam kelas itu. Acuh tak acuh!

"Ada dua hari lagi. Cikgu hendak kenal pasti samada kelas ini akan mengambil bahagian di dalam persembahan atau tidak?"
Diam. Tiada siapa pun bersuara. Membisu seribu bahasa.

"It's compulsory. All class must take a part. No excuse!"

Cikgu membuat keputusan sendiri. Memandang kami dengan penuh jaki lantas berlalu pergi.

"Ok kelas. Macamana ni? Ada sebarang cadangan dari sesiapa untuk persembahan kelas kita?"

"Hendak persembahkan apa? Kelas lain semuanya dah mulakan latihan beberapa minggu lamanya. Tidak perlulah kita menghabiskan masa dan tenaga. Tarik diri sahaja lah!"

"Itu pendapat orang kelas kedua. Ada pendapat lain?"

"Sekarang ni seluruh sekolah sedang memerhatikan kelas kita. Mereka menunggu masa sahaja untuk mentertawakannya"

"Betul tu..mereka kata kelas kita pasif. Negatif. Tidak mahu participate"

"Jadi? Kita nak diamkan sahaja? Membenarkan semua tanggapan tidak betul mereka?"

"Kita bukan macam itu!"

"Ok..mari kita sama-sama buktikan. Kita buat satu kejutan!"

"Yeeaaaaah...Ok!"
Tiba-tiba seluruh kelas sepakat untuk mengambil bahagian. Tiada kira siapa, tidak mengira bangsa. Namun, ada juga seorang dua yang keras kepala. Mereka inilah yang paling banyak cakapnya.
"Yang tidak mahu mengambil bahagian..tolong diam"

Kami dapati hampir seluruh kelas di sekolah itu diwajibkan untuk menyediakan persembahan. Cuma enam persembahan terbaik sahaja yang akan terpilih untuk membuat persembahan di hari kemuncaknya. Tingkatan empat sahaja mempunyai lima kelas kesemuanya. Layakkah kelas kami sampai ke pusingan terakhir? Itu bukan soalnya, yang penting penyertaan.

Saya tidak ingat persembahan itu untuk sempena hari apa. Tetapi apa yang pasti, sekolah akan mengadakan karnival terbuka untuk orang awam selama seminggu.

Kelas kami sepakat untuk mengadakan persembahan dikir barat moden. Kami mulakan dengan rentak tradisional [Ewa bule], kemudian rentak blues [bues gang -apo nak di kato], lagu girls guide, rentak lagu kuda hitam, Que shera shera.....dan disudahi dengan All lang shine.

Kami berlatih dengan tekun sekali. Berhari-hari. Jika cikgu terpaksa menghadirkan diri untuk mesyuarat, kelas kami mengambil kesempatan untuk melakukan latihan. Anehnya, walaupun kami berlatar belakang dari sekolah berbeza dan berlainan bangsa, namun kami kelihatan seia dan sekata.

Peliknya sekolah itu, setiap kelas merahsiakan persembahan mereka, sehinggalah apabila tiba masa rehearsal. Persembahan kelas kami dijadualkan paling akhir sekali. Jadi kami terpaksa menunggu berpuluh-puluh persembahan yang kelihatanya agak sama. Streotype. Semua rata-rata mengadakan persembahan tarian, pentomin, kior dan Grammy Awards. Yang paling banyak dipersembahkan adalah miming lagu Michael Jackson - Thriller, Billy Jean dan Beat it!

Kami hampir lemah semangat. Apabila sampai giliran kelas kami, semua pelajar hampir tidak kelihatan. Mereka telah pulang ke kelas masing-masing. Mereka langsung tidak menunjukkan minat. Tiba-tiba penganjur memberikan cadangan kepada kami agar tidak perlu membuat persembahan. Namun, kata mereka persembahan kami akan dimasukkan terus pada hari kemuncak sahaja. Kami berbincang sebentar. Setuju!

Pada hari yang di tunggu-tunggu, pentas disediakan di ruang lapang di antara bangunan. Seperti yang dijangkakan, persembahan kami dijadualkan paling kemudian. Namun, kami telah menjangka dan sudah bersedia.

"Kita adalah yang terbaik di sekolah kita dahulu. Cemerlang!"
Kami memberikan semangat sesama sendiri. Kelas kami memakai kemeja-T lengan panjang berwarna putih bersama track bottom sahaja. Tiba-tiba seorang rakan mengeluarkan kain batek dari dalam bekas beg pelastiknya. Meminta kami melilitnya di pinggang. masing-masing. Seorang lagi mengeluarkan reben merah , meminta kami melilit di kepala. Seorang lagi mengeluarkan kompang. Seorang lagi mengeluarkan ceper [tutup botol air gas yang di cucuk dengan kawat besi]. Bunyinya gemercing.

"It's show time! We're the best. Let's us begin!"
Kami berlari keluar. Tunduk hormat. Mengeluarkan reben merah lalu mengikatnya di kepala. Dengan satu jeritan yang serentak penuh bersemangat, kami jerit "Hahhhh!!!'. Kaki kanan kami hentak kuat ke bumi. Kemudian kaki menyilang dan kami duduk seorang demi seorang. Lalu terdengar mendayu-dayu alunan suara penyanyi utama..
"Ala ewaaaa...ewa buleeee...ewa bule teraju tigooooo"
Diikuti oleh rakan yang lain dengan satu suara yang lantang. Semangatnya luar biasa. Gerakan kami adalah campuran dikir barat dari kelantan dan endang dari negeri sembilan. Kami bertepuk, kami berpusing, kami berikan tumbukan ke hadapan dan ke belakang. Kami bangun serentak, kami bersilat..dan akhirnya kami duduk kembali menyanyikan lagu dengan nada sayu..
"Sayonara..sayonara sampai berjumpa pula.."
Kami dapati seluruh pelajar sekolah datang berpusu-pusu. Mengerumuni disetiap penjuru. Sehingga menghalang pandangan di tempat duduk khas guru-guru dan VIP. Ada yang berlari-lari ke tingkat satu dan dua untuk melihat persembahan kami dari atas. Keadaan seperti tidak terkawal, sehingga pengawas-pengawas hanya membiarkan sahaja. Beberapa ketika mereka kelihatan terpaku tidak berkata-kata.

Di akhir persembahan, kami melihat seluruh pelajar sekolah berdiri bertepuk tangan. Bunyinya bagaikan guruh bergemuruh. Bergemuruh sekali!

Alhamdulillah! Terima kasih Allah.


6 comments:

  1. Kak Roza...saya teringat kisah Ikal dan laskar pelangi ketika membuat persembahan untuk satu majlis sambutan dalam novel Laskar Pelangi. Serupa dengan kisah kak Roza ni. Tak salah kita merendah diri tapi bukan menyerah kalah. Cayalah kak Roza! :D

    ReplyDelete
  2. dasat betul kelas kedua nih... diam2 ubi rupanya... :)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Epelijau,

    Laskar Pelangi - Sebuah novel yang memberi kesan di hati. Mengimbau kenangan manis, nostalgia di zaman kanak-kanak.

    ReplyDelete
  4. :) mcm cerita Hindustan endingnya :D

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum

    Hmm...bikin gempak juga. Dalam diam2 je tu.

    ReplyDelete
  6. salam puan...

    emmmm sekarang baru depa tauuu sape jaguh kampung niee....sememangnye hebat...

    ReplyDelete