Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Saturday, August 1, 2009

Sangkak Ayam


Sudah lama saya memerhatikan perlakuan Mak Wa dengan anak-anak ayamnya yang baru menetas. Saya melihat Mak Wa menggunakan bekas anyaman daripada buluh yang kami panggil "Sangkak". Penggunaannya pelbagai.

Semasa ibu ayam sedang mengeram, sangkak digunakan sebagai tempat ia mengeramkan telur sehinggalah menetas. Ketika itu, sangkak tersebut akan dimasukan jerami sabut kelapa dan kain-kain buruk sebagai alas. Corong yang terbuka dihalakan ke atas.

Setelah anak-anak ayam menetas, corong terbuka sangkak akan diterbalikkan menghala pula ke bawah sebagai sangkar kepada ibu dan anak-anak ayam yang baru menetas. Anak-anak ayam akan dilepaskan apabila bulu kepaknya mulai tumbuh di badan. Bertempiaranlah anak-anak ayam sambil mengepak-gepakkan sayap di badan.

Saya mulai terfikir, suatu masa nanti pasti suasana seperti itu bakal terjadi. Umpama anak-anak ayam yang dilepaskan. Apakah mereka telah cukup persiapan? Tiada musang atau anjingkah yang sedang mengintip? Berjayakan anak-anak ayam itu nanti melintasi jalan untuk pergi ke seberang?

Ya. Tingkatan empat, saya bakal bersekolah di Sekolah Menengah Canossian Convent di Segamat. Apakah saya akan selamat di sana nanti? Dengar kata bahasa penghantar bukan bahasa ibunda. Tidakkah nanti tergeliat lidah saya? Tidakkah nanti saya seperti beruk mendapat bunga?

Saya harus menjadi seperti 'Sangkak ayam' yang boleh digunakan untuk pelbagai keadaan. Semuga Allah sentiasa bersama kerana itulah pilihan saya!

Foto ihsan : serunaifaqir72.fotopages.com

No comments:

Post a Comment