Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Wednesday, September 23, 2009

Satu hari di hari raya

Saya fikir keseronokan berhari raya adalah milik kanak-kanak sahaja. Berbaju dan berkasut baharu. Bagi kami yang serba sederhana ini, baju dan kasut baru hanya diperolehi setahun sekali. Tentulah sambutan hari raya saat yang dinanti-nanti.

Rupa-rupanya tidak.


Semasa remaja perasaan itu masih ada. Ketika di universiti perasaan itu tetap di situ. Ketika di awal tahun berumah tangga dan berada di rumah mak mertua.. terasa rindu mengenangkan keseronokan berhari raya bersama keluarga.

Ketika kecil saya paling suka mengumpul kad raya. Lagi banyak kad yang di terima..lagi suka! Tetapi untuk mendapat kad yang di hajat, pelaburan mestilah di buat. Langkah pertama, kita sendiri yang harus banyak memberi kemudian langkah ke dua, baru kita menerima.


Semasa remaja, saya tidak perlukan langkah pertama kerana keadaan menjadi sebaliknya. Malah, saya amat berhati-hati dengan ucapan :

"Pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas"

atau

"Psst...Boleh saya datang ke rumah?
Selalunya saya akan mengantung kad-kad yang di terima oleh seluruh keluarga. Namun, jika terdapat nota-nota yang "rahsia" daripada SA (secret admirer) lalu, saya akan menyimpannya sahaja. Salah satu kad yang saya simpan adalah sekeping poskad dari luar negara dengan ucapan:

"Selamat menyambut hari lebaran. Bolehkah saya sekeluarga datang bertandang?"

Yang jauh

XOXOX from UK



Kenapa saya simpan?

Bolehkah saya percaya dengan kata-kata sesaorang yang jauh diperantuan, berhajat untuk datang ke rumah? Bolehkan saya pegang? Kalaulah saya tahu alamat penulisnya, tentu saya akan membalasnya dengan kata-kata :

"Minta maaf kerana saya tiada di rumah"

Saya paling trauma kepada abah yang senonim dengan rotan. Mak pula dengan sindiran. Lagipun, jika mak dan abah tahu mengenainya..habislah! Tidak pasal-pasal saya akan di ugut untuk dikahwinkan !

Namun, selalunya di hari raya rakan taulan saya bebas untuk datang. Tidak mengira lelaki atau perempuan. Mak dan abah akan menerima serta melayan mereka walaupun dari berbagai bangsa. Kadang-kadang ada juga tetamu yang kami langsung tidak mengenali mereka!



Dengan tidak di sangka-sangka, sesaorang yang sudah lama tidak saya temui datang bertandang. Dia datang bersama-sama dengan seluruh keluarga. Ada kakak dan abangnya yang kejayaan akademik mereka sering menjadi sebutan mak dan abah. Kami sering diberitakan tentang kejayaan keluarga tersebut di dalam pelajaran.

Satu kejutan!

2 comments:

  1. Salam Puan Roza...
    wauu...ada kenangan lama laaa..
    tersenyum kakliza membacanya...

    ReplyDelete
  2. Semakin berusia semakin terasa betapa nikmat dikelilingi ahli keluarga pada Hari Raya adalah nikmat yang indah dan kasih sayang Allah kepada hambanya.

    ReplyDelete