Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Sunday, January 17, 2010

Gangguan Seksual 2

Saya pernah di minta untuk menemankannya melawat rakan yang berjawatan besar dari sebuah syarikat pembekal makanan terkemuka di Malaysia yang terlantar di hospital. Pernah di minta mencatat nota sewaktu temujanji makan tengaharinya di Hotel Hilton dengan CEO dari syarikat percetakan terbesar. Berbagai-bagai cara dia mencuba dan mengajak saya menemainya ke mana-mana sahaja acara lawatan rasminya.
“Bos minta awak ikut dia meeting dengan Syarikat XYZ di Legend Hotel. Dia suruh bawa sekali draf dokumen MOU nanti”
Pesanan dari Setiausaha syarikat yang tidak mampu saya tolak. Pemandu kereta juga seolah-olah bersekongkol dengan majikan.
“Bos minta you duduk di belakang”
Suatu masa dahulu, saya pernah menginginkan suatu pekerjaan yang di lihat sebagai berprestig, menaiki kereta besar serta di bawa oleh pemandu syarikat. Namun, pada saat itu saya merasa sedikit kesal walaupun sedar doa saya dikabulkan permintaannya oleh Allah.
“Ampunkan daku Ya Allah kerana menyesali dengan pemberian-Mu ini. Namun, daku tahu ya tuhan, Kau sedang mengajarku sesuatu”

Pada hemat saya, selalunya mereka bukanlah berbincang sangat tentang urusan perniagaan atau perjanjian persefahaman di antara syarikat. Barangkali, ia lebih merupakan perhubungan seorang rakan perniagaan untuk jangka panjang. Pertemuan santai.

Sebagai seorang isteri dan ibu kepada dua orang anak yang masih kecil, saya merasa sangat tidak selesa. Saya memang mengambil berat tentang apa pandangan orang terhadap saya. Tidak mahu di lihat sebagai seorang isteri dan ibu yang curang. Tidak mahu mengambil kesempatan di atas kepercayaan serta kasih sayang suami yang baik hati.

Berbanding dengan rakan sepejabat yang lain, saya amat bertentangan sekali dengan etika kerja dan values yang ada di dalam diri berbanding mereka. Banyak perkara yang tidak menyenangkan perasaan saya. Tambahan pula, pernah suatu ketika di dalam mesyuarat syarikat beliau memberikan tips kepada sekumpulan Eksekutif dan pengurus pemasaran:

“Di dalam proses untuk mendapatkan tender yang besar-besar, pastikan pelanggan mempunyai mana-mana salah satu kelemahan. Lihat samada mereka itu mata duitan, kaki minum atau kaki perempuan. Berikan pelanggan yang berpotensi itu layanan yang sepatutnya”

Ternyata ia bukan nilai-nilai yang ada pada diri saya. Hampir termuntah dan pengsan saya mendengarnya! Ya Allah, sudahkah diampunkan nasi yang di suap untuk anak-anak suatu masa dahulu lantas menjadi darah daging?

Setahun saya berhadapan dengan majikan yang bersikap sedemikian rupa. Bagi saya, beliau tidak beretika dan tidak bermoral. Malah mengalakkan pekerja melakukan apa sahaja asalkan mereka pasti mendapatkan tender perniagaan dan mencapai target jualan yang telah ditetapkan. Keuntungan syarikat berjuta-juta. Tidak hairanlah saban tahun, paling sedikit bonus yang di terima adalah 3 - 5 bulan.

Apabila saya adukan kepada suami, beliau seakan tidak mahu percaya. Barangkali beliau terpengaruh dengan budi bahasanya. Ternyata beliau memang berjaya mengabui mata suami. Di mata suami, saya seolah-olah melebih-lebihkan cerita.

Malah bukan itu sahaja, majikan saya mula memberi habuan di dalam bentuk hadiah mewah kepada saya dan suami. Beberapa kali beliau memanggil suami ke pejabat di waktu petang sebelum pulang untuk bersembang-sembang dan menunjukkan kemesraan kepadanya. Saya merasakan suami tidak menyebelahi diri ini. Akhirnya saya memberanikan diri untuk merayu kepada majikan secara berdepan:

"Saya merayu..tolong jangan ganggu rumahtangga kami, tuan. Itu sahaja yang saya ada. Anak-anak saya masih kecil lagi"

Tidak mahu terjerat lalu saya mulai menolak untuk pergi ke tempat temujanji majikan bersama pelanggan. Semakin kerap penolakan tersebut, semakin hebat cabaran yang mendatang. Terbaca di dalam terjemahan Al-Quraan, Yusuf a.s berkata:

"Wahai Tuhanku, penjara lebih aku suka daripada memenuhi ajakan mereka kepadaku. Dan jika tidak Engkau hindarkan daripadaku tipu daya mereka, tentu aku akan cenderung untuk [memenuhi keinginan mereka] dan tentulah aku termasuk orang-orang yang bodoh. [Surah Yusuf, ayat 33.]

Kuasa Allah, suami ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran di peringkat Sarjana ke luar negara. University Of Dundee, Scotland. Saya sedia berhenti kerja serta dengan rela hati mengikutnya. Bukankah itu yang pernah saya bisikan kepada Allah sewaktu di persekolahan rendah?

Ya Allah, jika daku tidak dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara, temukanlah jodohku dengan sesaorang yang mampu membawaku ke situ"

Mahasuci Allah, Dia Maha mengetahui apa yang tidak kita ketahui. Yang suatu masa dahulu hanyalah lintasan hati kecil seorang budak kampung yang tidak pernah terfikir pun bahawa doanya akan dimakbulkan oleh tuhan yang maha pengasih lagi maha penyayang.

Tidak di duga, majikan mengadakan majlis perpisahan untuk saya. Sebelum ini, seluruh staf mengata di belakang bahawa saya adalah anak emas majikan. Ternyata majlis tersebut seolah-olah membenarkan kenyataan. Encik Yasin, Akauntan syarikat datang berbisik secara perlahan seraya bertanya kepada saya;

"Apa yang awak lakukan kepada boss? Selama ini staf datang dan pergi. Tiada satupun jamuan perpisahan diadakan seperti ini"
"Hati. Lakukan sesuatu dari hati, maka ia akan pergi ke hati. Dan lagi.. jangan ambil kesempatan di atas kebaikan sesaorang"


Sengaja saya katakan begitu sebagai menjawab tohmahan rakan-rakan. Petang itu, suami turut di jemput ke pejabat untuk sama-sama meraikannya. Bersama suami adalah Sara yang baharu belajar tidak memakai lampin pakai buang. Setelah bersalaman dengan semua rakan sepejabat, saya membawa suami ke bilik majikan, Pengurus Besar syarikat. Di dalam bilik majikan, saya meminta Sara bersalam serta mencium tangan majikan. Sambil tersenyum bergurau saya berkata

"Pergi salam tangan Atok tu.."

Sara segera pergi menuju ke arahnya. Tiba-tiba;

"Mama...kakak she-sheeee...."

6 comments:

  1. Salam Puan Roza, kalau tak kuat iman ni, memang dah hanyut...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum mamaqiqi,

    Katanya,"Lebih baik memikat isteri orang kerana Pandai makan, pandailah menyimpan. Daripada memikat si dara yang pasti mahu berakhir dengan berumahtangga"

    Na'uzubillah! Mohon dilindungi Allah dari gangguan bisikan syaitan dan manusia.

    ReplyDelete
  3. salam puan roza,

    kesudahan cerita yg lucu...hahahaha....kakak she..sheee ke??? hahaha....kenangan yg paling bermakna tuk "atuk"

    ReplyDelete
  4. Saya mengalami perasaan yang sama dengan Puan tatkala ini. Membicarakan soal perniagaan yang melibatkan urusan tender, cabarannya ialah proses melobi. Bagi mereka, matlamat menghalalkan cara. Tidak kira apa. Malangnya, saya berada dalam keadaan yang terlalu selesa, yang langsung memerangkap.

    Sedang berusaha mencari jalan keluar, InsyaAllah

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum NorziatiMR,

    Kita manusia lemah lagi tidak berdaya. Mohonlah daripada Allah agar Dia memberikan jalan keluar kepada kita.

    Pasti, Allah Maha mendengar.

    Raudzah Roslan

    ReplyDelete
  6. sama mcm sy..tp lain..hmmm..xpelah

    ReplyDelete