Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Friday, January 15, 2010

Gangguan Seksual

Hampir dua bulan saya menikmati hidup sebagai ibu yang dapat bersama anak sepanjang masa. Menjaga dan melayani kerenah kedua-dua orang anak kecil yang sedang nakal, comel dan manja. Ya Allah, saya terasa sangat bahagia.
"Ya Allah, wahai zat yang daku di dalam gengaman-Mu, berikanlah kami rezeki dari punca yang tidak di sangka-sangka. Yang halal, yang barakah. Agar nanti kami tidak lagi meminta-minta daripada-Mu"
Pernah berbisik di dalam hati, jika suami saya berkemampuan serta bergaji besar, ingin rasanya saya terus sahaja tidak pergi bekerja. Ingin rasanya tinggal menjadi suri rumahtangga sepenuh masa.

Namun, kesempitan kewangan membuatkan saya mengambil keputusan untuk bekerja semula. Saya tidak tergamak untuk meminta-minta daripada suami walaupun beliau menghulurkan sedikit wang belanja dapur. Amanah yang di pegang membuatkan saya tidak selesa untuk menggunakannya untuk diri sendiri. Saya sudah biasa mempunyai pendapatan sendiri. Dengan izin suami, saya meminta untuk mencari pekerjaan.

Saya di panggil temuduga oleh Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor (PKENJ). Kami pergi ke Johor Bahru seluruh keluarga. Mak dan abah turut sama menghantar. Mereka menjaga Sara dan Azrai sementara saya di temuduga. Berat hati saya untuk menerima tawaran kerja kerana jawatan itu lokasinya di Johor Baharu. Sedangkan tempat suami bekerja adalah di Petaling Jaya.

Syarikat kedua saya di temuduga di tempat memasang peralatan assesori kereta mewah jenama Ferarri. Namun, jika saya menerima tawaran kerja tersebut, nanti sayalah satu-satunya seorang perempuan sedangkan staf yang lain kesemuanya lelaki.

Akhirnya, saya menerima tawaran kerja di tempat ke tiga iaitu sebuah syarikat multinasional yang mempunyai barangan jenama seperti DUMEX, ICI fertiliser, Marlboro dan produk bayi GERBER. Ia beibu pejabat di Denmark. Salah satu bahagian adalah membekalkan rangkaian mesin untuk percetakan. Di situlah saya ditempatkan.

Dengan pengalaman kerja dan surat rujukan dari syarikat lama, ia suatu pakej yang berpihak serta menyebelahi saya. Hakikatnya, itulah aturan dan ketentuan Allah kepada hamba-Nya.
Gaji yang ditawarkan lebih lumayan daripada tempat lama saya bekerja. Namun, masalahnya saya sering di ganggu oleh majikan.

Gangguan seksual. Beliau sudah berkeluarga, seorang yang berjaya dan di dalam seluruh rangkaian sistem syarikat itu di seluruh dunia. Beliau juga pernah dinobatkan sebagai “The Best Sales Person of the Year”.

3 comments:

  1. Assalamualaikum

    Banyaknya cabaran. Agaknya kalau Roza jadi kerja dengan PKENJ jumpalah dgn Jun DIB.


    Kak Wati

    ReplyDelete
  2. Salam,

    terus menanti Travelog Cinta Abadi....

    ReplyDelete
  3. salam roza.....gangguan seksual..!!tetap berada dimana-mana...


    ~mas abrizah alias~

    ReplyDelete