Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Sunday, July 26, 2009

Pokok Jambu Air


Hidup saya begitu senonim dengan pokok-pokok. Saya bahagia apabila berhampiran dengannya. Ia merupakan suatu remedi atau terapi kepada saya. Mententeramkan jiwa ketika gelisah, tempat menangis ketika terluka dan bergembira kerana menikmati rezeki kurniaan Allah dari buah-buahnya.

Dari atas pokok itu lah berputar segala urat saraf dan ilham datang menjelma dari yang maha kuasa.

Sewaktu usia remaja, saya amat berhati-hati sekali agar tiada orang melihat saya sedang memanjat atau berada di atas pokok. Mak berpesan berkali-kali agar menjaga adab kelakuan dan kesantunan. Tidak manis bagi anak perempuan remaja memanjat-manjat, ketawa mengilai-ngilai dan bercakap kuat-kuat. Apa tah lagi jika terdapat orang-orang yang lebih tua dan kaum lelaki berhampiran.

Petang itu, saya masih mencari-cari jawapan kepada persoalan samada harus memohon ke sekolah berasrama atau bersekolah di sekolah biasa sahaja. Jawapannya harus segera!

Di dalam keadaan fikiran yang berserabut, saya mencari pokok. Pokok kegemaran saya adalah sebatang pokok Jambu Air di sempadan tanah Mak Ngah dan Pakcik Wahab. Saya merenung pokok itu. Putik-putik buah jambunya agak lebat tetapi ia belum boleh di makan kerana masih terlalu kelat. Namun, saya rindu untuk memanjat pokok itu.

Lalu, saya menoleh ke kiri dan ke kanan, dengan harapan agar tiada sesiapa yang memandang. Apabila keadaan selamat, saya terus memanjat secepat kilat!

Bahagia! Bahagia! Saya menghela nafas lega.

Saya memanjat terus ke pucuk yang tertinggi sekali. Dari atas pokok itu, saya melihat panorama yang cantik sekali. Keindahan semulajadi ciptaan Allah. Subhanallah! Bukit bukau berbalam-balam. Gunung Ledang di celah kepulan awan. Sawah padi yang terbiar ditumbuhi semak belukar. Sungai yang semakin hampir kering kontang!

Dari kejauhan saya melihat rumah-rumah papan yang telah dirobohkan. Kata anak-anak mereka yang bekerja jauh di ibu kota, rumah papan yang di huni oleh ibubapa di kampung sudah tidak sesuai lagi dengan kehadiran gemerlapan cahaya neon yang menyinari.

Lagi pun dinding-dinding papan dan tiang telah reput di mamah anai-anai. Kata anak-anak mereka lagi, kenapa perlu dipertahankan rumah tradisi? Ia bukan trend zaman kini. Serambi, tempayan bergayungkan tempurung, anak tangga kayu, beluti, tiang seri..kini hampir tiada lagi.

"Cuba bertanya kepada guru kaunseling. Mereka sepatutnya mengetahui banyak maklumat mengenai kerjaya. Fikirkan apa arah tujuan kerjaya kita. Kemudian, pilihlah samada kita hendak mengikuti aliran Sains atau aliran Sastera"

Sesaorang bercakap dengan nada yang agak kuat di bawah pokok jambu. Ia ada bersangkut paut dengan persoalan di dalam kepala saya. Adakah itu secara kebetulan? Atau, Allah yang menetapkan setiap kejadian?

"Alamak! Dengan siapa Adib bercakap agaknya ya? Abang itu seperti pernah saya temui. Tetapi terlupa, di mana?"

Saya berbisik di dalam hati. Namun, saya diamkan diri agar tiada sesiapa yang mengetahui bahawa saya berada di atas sana. Dari atas pokok itu, kelibat tuan punya badan tidak begitu jelas kelihatan.

Berbanding dengan Adib, saya begitu terbatas untuk bercakap dengan lelaki. Saya tidak mempunyai abang sepertinya, tidak tahu bersembang malah untuk berjumpa dengan guru lelaki pun saya memerlukan rakan-rakan untuk menemani.

Kelu lidah untuk berkata. Hilang punca. Tiada bicara.

Saya mematikan diri. Tidak bergerak-gerak. Seboleh mungkin cuba menahan batuk untuk menjaga reputasi diri sebagai anak perempuan remaja [saya tidak suka orang mengelar diri sebagai anak dara ketika itu] yang berhemah tinggi.

"Ooo..kelihatan seperti abang kepada budak MRSM Kuantan yang terjumpa semasa kenduri kerana masuk universiti tu.."

Hati seperti mahu bertanya tetapi malu. Malu yang tidak bertempat. Benar kata pepatah,"Malu bertanya, sesat jalan...

2 comments:

  1. Gembira mengetahui bahawa guru kaunseling diperlukan untuk membantu pelajar membuat pilihan. Ia hanya satu usaha, selebihnya kita berdoa mohon Allah menunjukkan yang terbaik.

    ReplyDelete
  2. Al-Fatihah!

    Untuk semua guru yang telah mengajarkan ilmu daripada kita tidak tahu membaca...

    ReplyDelete