Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Monday, October 12, 2009

Kenangan 3: Bermalam di Biara 2

Di sebelah pintu masuk bangunan tiga tingkat itu terdapat papan tanda tertera nama serta nombor bilik sister di sebelahnya. Mata kami mencari nama Sister Mary. Dia guru bahasa Inggeris kami. Apabila loceng dibunyikan, terpacul seorang sister yang kami kenali : Sister Mary!

Beliau nampak terkejut sekali dengan kemunculan kami. Ya lah. Siapa yang akan menyangka terdapat dua orang pelajar sesat pada waktu malam yang agak lewat berani menumpang tidur di biara.

"What both of you doing here at this time?

"Sister..we don't have a place to sleep"

"Oh dear.. Please come in"

Sister Mary membawa kami ke tingkat atas. Sambil berjalan, beliau menerangkan fungsi biara itu kepada kami apabila di tanya kepadanya. Beliau berkata terdapat beberapa orang sister yang menghuni di situ. Mereka itulah yang memberikan khidmat sosial kepada masyarakat setempat.

Kami dapati, di setiap penjuru tangga terdapat patung perempuan yang mengendung anaknya. Semakin tinggi tangga kami daki, semakin jelas kedengaran suara orang-orang seperti meratap membaca mentera.

"Baca Al- Fatihah"


Saya berbisik kepada Dilla. Dia angguk.

Sister Mary membawa kami ke ruang utama dan berbincang dengan beberapa orang sister-sister yang lain. Kemudian Sister Mary membawa kami kesebuah bilik yang terdapat dua buah katil bujang didalamnya. Sebelum pergi, sister Mary bertanyakan samada ada apa-apa keperluan yang kami inginkan. Kami mengelengkan kepala dan mengucapkan terima kasih kepadanya.

Ruang bilik itu kecil sahaja. Selain dua buah katil bujang, terdapat sebuah almari baju. Di dalam lacinya terdapat sebuah Bible. Perasaan ingin tahu menghantui diri. Kami membelek-belek serta membaca beberapa mukasurat di dalamnya. Kesal dengan setiap petikan, kami memasukkannya semula ke dalam laci itu. Kemudian kami berbincang.

Di dalam bible itu menyatakan bahawa orang-orang kristian percaya bahawa Isa anak Maryam adalah anak tuhan. Tetapi persoalanannya mengapa mereka tidak takut menyiksa lalu merancang untuk membunuh anak tuhan itu. Tidak takutkah mereka kepada tuhan? Bayangkan jika kita sebagai ibubapa mengetahui siapa yang menyeksa atau membunuh anak kita. Apakah tindakan kita?

Di dalam menjawab fitnah yang telah ditimbulkan oleh orang-orang yahudi dan kristian melalui kitab Taurat dan Bible mereka, maka Allah SWT juga telah menyatakan secara jelas di dalam al-Quraan:

Dan kerana ucapan mereka ,"Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih Isa anak Maryam pesuruh Allah. Dan sebenarnya, mereka tidak membunuhnya dan tidak pula menyalibnya, tetapi ( yang mereka bunuh itulah) orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih faham tentang (pembunuhan) Isa benar-benar di dalam keraguan tentang yang di bunuh itu.

Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapakan yang sebenarnya di bunuh itu, kecuali mereka hanya menurut sangkaan mereka sahaja. Mereka tidak pula yakin bahawa yang mereka bunuh itu, adalah Isa. Tetapi (sebenarnya) Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya. Dan adalah Allah itu, Maka Perkasa lagi Maha Bijaksana. Surah An-Nisa' : ayat 157-158

Kemudian mereka mengubah cerita dengan menyatakan bahawa kematian Isa adalah sebagai menebus dosa-dosa umatnya. Patutkah begitu? Nabi Isa berjuang untuk mengajak umatnya menyembah Allah tetapi di tentang habis-habisan. Kemudian umatnya merancang suatu pembunuhan kejam terhadap orang yang di dakwa akan menghapuskan dosa mereka? Bukankah setiap manusia itu bertanggungjawab dengan apa yang mereka lakukan? Kenapa mesti orang lain di seksa untuk menebus dosa mereka.

Masing-masing diam. Amat benarlah firman Allah di dalam Al-Quran:

"Maka kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang menulis (merubah) al-kitab dengan tangan mereka sendiri kemudian mereka mengatakan," Inilah dari Allah"(dengan maksud) ingin memperolehi keuntungan yang sedikit dari perbuatan itu. Maka kecelakaan besarlah bagi mereka, di atas apa yang telah mereka kerjakan" Al- Baqarah, ayat 79.

"Tidak lain yang takut kepada Allah ialah melainkan hamba-hamba-Nya yang
mempunyai pengetahuan..." Fathir, ayat 28

3 comments:

  1. Assalamualaikum

    Macam baca buku adventure pulak



    Kak wati

    ReplyDelete
  2. Salam,

    pengalaman yang sukuar untuk dilupakan...bermalam di Biara & pengalaman membaca Bible....

    ReplyDelete
  3. Mmg pengalaman yang mendebarkan dan penuh makna..kalau tidak kerana sikap adventurous Kak Ngah, saya tak kenal Ouija board yang dilukis sendiri dengan kertas..mmg menggerunkan..Remaja memang zaman menduga yang penuh dugaan..

    ReplyDelete