Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Friday, October 23, 2009

Ikan besar 2


"Mak Wa janganlah bersedih ya. Saya tengah buat persiapan untuk menangkap ikan besar ni! Bukan ikan puyu. Doakan agar saya berjaya!"
Mak Wa tergelak kecil dan mencubit peha saya. Selepas makan mak, abah dan adik-adik bersalam serta memeluk erat tubuh saya. Saya melihat wajah penuh harapan dari mak dan abah. Saya menatap wajah adik-adik yang masih kecil dan tidak mengerti.


Akhirnya saya memeluk erat, kemas dengan penuh kasih sayang terhadap Mak Wa. Hingga kini, ia masih hangat terasa. Di dalam pelukan itu ada getaran, ada debaran dan ada gelodak rasa yang tidak tergambarkan oleh kata-kata. Kalau boleh saya lafazkan, akan saya laungkan kepada dunia bahawa Mak Wa adalah cinta hati pertama saya! Kasih sayangnya tidak akan ditemui di mana-mana dan tiada ternilai harganya!

"Ya Allah. Panjangkanlah usia Mak Wa agar dapat kami bertemu kembali suatu masa nanti. Jangan jadikan perpisahan ini adalah perpisahan terakhir kami.."

Lama sekali pelukan itu. Sukar untuk dilepaskan. Terasa ada titisan air hangat tumpah perlahan membasahi bahu. Air mata kasih seorang nenek tua. Nenek yang memberi kekuatan kepada seluruh jiwa raga saya..

Di saat perpisahan saya tidak dapat menahan perasaan apabila melihat keluarga berangkat pergi meninggalkan saya. Air mata hampir jatuh membasahi pipi. Namun, saya kuatkan hati.

Dari jauh saya melihat kereta Morris Marina abah bergerak perlahan-lahan. Mak Wa menjengukkan kepala dan hampir separuh badannya keluar dari tingkap kereta. Lagaknya seperti seorang kanak-kanak di bawah usia. Abah dan mak kelihatan cemas dan mak menarik tangan Mak Wa dengan pantas.

Saya melambai-lambaikan tangan dengan isyarat kumitan dari bibir tanpa suara yang hanya Mak Wa sahaja memahaminya.

"Ikan besar....."

2 comments:

  1. salam,

    terus menanti cerita puan....

    ReplyDelete
  2. Salam Roza,

    Seronok baca cerita 'ikan besar'... penceritaan yang menarik dan santai yg Roza tampilkan menambahkan lagi 'perisa' pada setiap cerita...

    ReplyDelete