Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Thursday, March 11, 2010

Kerana beg Bally 2

Hari itu saya pulang dengan tekad yang satu. Saya akan datang semula untuk mendapatkan beg itu. Berapa bulankah saya perlu mengumpulkan wang tambahan untuk memenuhi impian saya agaknya. Di dalam perjalanan pulang, saya berbisik-bisik di dalam hati.
“Ya Allah, saya malu. Sangat malu. Namun, saya teringin sekali memiliki beg itu”
Kuasa Allah tiada siapa menduga. Benar, Dia maha mendengar bisikan hati, walaupun apa yang di minta oleh hamba-Nya bukanlah sesuatu keperluan yang menjadi ketentuan antara hidup atau mati. Namun, ia mengmakbulkan juga permintaan hamba-Nya.

Suatu hari di hujung minggu, Claire [penolong pengurus] bertanya;

“Kami memerlukan pekerja tambahan pada hari-hari biasa. Mahukah awak bekerja 4 jam sehari, selain dihujung minggu?”

“Okey. Tetapi, bolehkah saya fikirkan tawaran itu terlebih dahulu?”

“Sudah tentu. Awak juga boleh membuat pilihan untuk tidak perlu datang bekerja pada hujung minggu”


Lalu, saya mencongak-congak pendapatan mingguan yang bakal saya terima. Jika 4 jam sehari dari Isnin hingga Jumaat, bermakna saya harus bekerja 20 jam seminggu berbanding dengan 12 jam sahaja di hujung minggu. Ya Allah! Bukankan itu adalah rezeki yang didatangkan oleh Allah dari punca yang tidak di sangka-sangka?

Ini bermakna saya harus mengatur urusan penjagaan anak-anak dan juga menguruskan urusan rumahtangga. Ilham! Ya Allah, datangkan ilham.

Lalu, saya teringatkan seorang rakan yang tinggal beberapa blok dari apartment kami. Mereka baharu sahaja mendirikan berumah tangga. Isterinya kerap kali menyatakan kesukaran untuk mendapatkan pekerjaan sementara suaminya ke kuliah menimba pelajaran. Beliau sering sahaja mengeluh kebosanan.

Petang itu, saya terus ke rumahnya dan menyarankan suatu peluang.
“Apa kata kalau awak menjaga Azrai sementara saya pergi bekerja. Jika satu
jam saya mendapat 4 pound, 1 pound saya berikan kepada awak”
Beliau segera bersetuju dengan cadangan itu.

Hari-hari berikutnya saya memulakan shif dari 9 pagi dan berakhir pada 1 tengahari. Pagi-pagi lagi saya siapkan makanan. Menghantar Azrai ke rumah rakan dan seterusnya menghantar Sara ke Play Group. Pulang dari kuliah, suami akan menjemput Sara dan Azrai. Seterusnya menjemput saya pada 1 tengahari.

Ada masa-masa tertentu Claire meminta saya datang membantunya di kedai pada hujung minggu untuk beberapa jam tertentu. Saya tidak membantah. Alhamdulillah! Rezeki itu di tangan Allah. Ya Allah ! Betapa malunya saya dengan kasih sayang Allah.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya akan dijadikan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya).

Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas hatinya. Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang di kehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.

(Ayat 2 & 3 Surah At-Talaq)

Lalu, siapa sangka budak perempuan yang berasal dari Kampung Paya Jakas itu dengan semangat waja menaiki keretapi pada suatu pagi semasa musim salji, bersama anak perempuannya dari Dundee menuju ke Edinburg. Dalam ribut salji yang tebal, beliau pergi bersama nekad yang satu – kerana beg jenama BALLY itu!

4 comments:

  1. salam~
    puan roza...kelakar pun ada cara penceritaan puan. Tapi itulah wanita...dunia dan perhiasan tak dapat dipisahkan. Tiada wanita yang tidak sukakan perhiasan...

    ReplyDelete
  2. hai seronoknya impian terlaksana hehe..

    ReplyDelete
  3. hebatnya perjuangan utk capai cita-cita... menarik sekali..

    ReplyDelete