Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Tuesday, March 30, 2010

Prakata : Apa kata Nisah Haron?


Nota : Judul asal adalah Travelog Cinta Abadi : Masa yang berlalu.


PRAKATA

Mari kita tanam halia,
Ambil sedikit buat juadah;
Usia muda jangan disia,
Nanti tua sesal tak sudah.

MERAKAM pemikiran dan perasaan ialah kerja yang memerlukan ketabahan serta kesungguhan. Puan Raudzah Roslan yang pertama kali saya temui di Muar sewaktu Bengkel Penulis Muda Johor kerana menemani puterinya yang mengambil bahagian dan juga untuk berada sebagai penyokong suaminya, Profesor Muhd Kamil, pengarang terkenal buku Travelog Haji, tidak pernah menunjukkan kepada saya hasil tulisan beliau. Lantas membaca Travelog Cinta Abadi : Masa Yang Berlalu ini membuat saya kagum dengan bakat kepengarangannya – lalu menguatkan andaian saya bahawa semua orang boleh menulis, asalkan kesungguhan dan minat disatukan.

Cara penulisan buku ini mengingatkan saya tentang entri-entri di dalam sebuah blog – pendek dan padat. Apatah lagi, setiap bab mempunyai tema khusus dan diberikan judul yang memancing. Tidak sukar menghabiskan buku ini yang boleh dianggap sebuah autobiografi tentang kisah-kisah terpilih di dalam kehidupan seorang gadis biasa yang mempunyai cita-cita luar biasa!

Keistimewaan Travelog Cinta Abadi : Masa Yang Berlalu ini terletak pada cara setiap kisah digarap sehingga menimbulkan tanda tanya yang mengujakan. Pembaca akan jadi setia mengikuti perjalanan kisah pengarang dan juga beberapa insan tersayang di sisinya.

Tidak kurang menarik, pengarang merakamkan pengalaman sewaktu usia remaja sebagai satu bentuk dokumentasi yang barangkali tidakakan ada lagi pada zaman ini. Generasi muda hari ini dapat membaca tentang bagaimana orang dulu-dulu membuat bantal kekabu, kulit buah rambai yang dijadikan gulai, bisnes ‘ais krim Malaysia’, nikmat sebuah epal hijau, pertama kali menonton televisyen, konflik persahabatan dan banyak lagi.


Setiap satu daripada 93 bab buku ini merupakan refleksi pengarang terhadap peristiwa yang berlaku kepada diri dan juga insan-insan di sisinya. Banyak iktibar yang dapat dikutip maknanya untuk dijadikan panduan kepada sesiapa sahaja yang membaca.


Saya amat mengesyorkan agar buku ini dijadikan bacaan kepada remaja supaya mereka dapat membandingkan betapa bertuahnya kehidupan remaja pada hari ini berbanding sukar-getir kehidupan yang digambarkan oleh pengarang. Namun, perhatikan juga betapa pengarang tidak mengeluh malah amat mensyukuri segala-galanya dan berbahagia hidup di dalam kesederhanaan itu. Sentiasa ada hikmah di sebalik bencana.

Ada banyak doa yang terkandung di dalam buku Travelog Cinta Abadi : Masa Yang Berlalu ini. Doa-doa itu boleh digunakan oleh sesiapa sahaja yang membacanya. Berdoa bukan semestinya di dalam bahasa Arab, malah bukankah doa itu menjadi lebih bermakna apabila kita berdoa di dalam bahasa yang kita fahami.

Akhir sekali, apalah ertinya dunia remaja tanpa persahabatan. Memilih sahabat boleh mengubah diri seseorang. Kata hukamak, bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita juga dapat menumpang wanginya; bersahabat dengan si pembawa api, walau tidak terbakar, tubuh kita turut berbau asap. Di dalam buku ini, digambarkan tentang persahabatan, kesetiaan, pengkhianatan dan kesedaran bahawa kawan ketawa mudah dicari, sahabat setia yang menangis sukar sekali!

Seperti kata Khalil Gibran di dalam puisinya tentang persahabatan:

Dan persembahkanlah yang terindah bagi sahabatmu
jika dia harus tahu musim surutmu,
biarlah dia mengenali pula musim pasangmu.
Gerangan apa sahabat itu jika kau sentiasa mencarinya,
untuk sekadar bersama dalam membunuh waktu?
carilah ia untuk bersama menghidupkan sang waktu!
Kerana dialah yang bisa mengisi kekuranganmu,
bukan mengisi kekosonganmu.
Dan dalam manisnya persahabatan,
biarkanlah ada tawa ria dan berkongsi kegembiraan.
Kerana dalam titisan kecil embun pagi,
hati manusia menemui fajar dan ghairah segar kehidupan.

Bacalah dengan hati yang terbuka. Bacalah dengan akal yang berfikir. Selamat menikmati Travelog Cinta Abadi : Masa Yang Berlalu!

Click sini : Nisah Haji Haron
Ampangan, Seremban
14 Februari 2010


9 comments:

  1. tahniah! bila dijangka diterbitkan?

    ReplyDelete
  2. Tahniah dan syukur. Saya mahu orang pertama memiliki buku ini.. kalau dah terbit, cepat-cepat pesan utk saya satu ya.. thanks..

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Boleh buat tempahan online pn?

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,

    Mendebarkan!

    Saya sendiri ternanti-nanti untuk menghadiahkan naskah itu kepada diri sendiri.

    ReplyDelete
  5. Salam Puan,
    Tahniah.. sila umumkan bila buku tersebut ada dipasaran...

    Supiah Ahmad

    ReplyDelete
  6. Salam puan,

    tahniah sekali lagi puan....
    tak sabar rasanya untuk membaca 93 bab tu....

    ReplyDelete
  7. salam puan,
    Teruja nye sy nak membaca segala coretan dlm buku tu. bile ade di pasaran?

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum puan,
    teruja mendptkan buku yang itu.. dah ada di MPH tak?
    puisi Khalil Gibran menyebabkan airmata saya menitis...

    - idot

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Puan Roza...

    tahniah dengan kelahiran baby sulung... (kan?)
    InsyaAllah nanti saya dapatkan dari kedai buku.
    Dengan PTS ya? Wa.... hebat. :)

    ReplyDelete