Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Wednesday, March 3, 2010

Kilt

Semasa pertemuan dengan isteri-isteri pelajar antarabangsa, ada seseorang yang sering memerhatikan saya dari jauh. Dia seorang yang pendiam dan berhemah tinggi . Saya kenali sebagai Ruth, berasal dari Sussex, England. Orangnya sentiasa berpakaian kemas, bercakap teratur dan perlahan-lahan.

Suatu hari Ruth datang menghampiri saya.

“Saya mahu menjemput awak sekeluarga ke rumah meraikan jamuan hari natal bersama kami. Adakah awak sudi?”

“Oh, terima kasih Ruth. Tentu sekali. Tetapi saya perlu bertanya pada suami terlebih dahulu”

“Jika begitu, bolehkah awak berikan alamat rumah?”

Petang itu, semasa kami sekeluarga sedang menikmati minum petang, tiba-tiba, terdengar ketukan dari pintu hadapan. Sara dan Azrai berkejar-kejar meluru berlari bagi membuka pintu. Bimbang mereka membuka pintu tanpa usul periksa. Saya terjerit-jerit menahan mereka. Sebaik sahaja pintu dibuka;
“Hello..”

“Ruth. Silakan masuk.”

Ruth datang sendirian. Dengan sopan beliau menegur suami dan anak-anak. Saya mempelawa beliau duduk di ruang tamu. Kemudian bergegas ke dapur mengambil cawan kosong.

“Awak mahukan Teh atau kopi?”

“Terima kasih. Boleh saya dapatkan secawan teh dengan setengah sudu teh gula tanpa susu?”

Lalu, beliau menyatakan sebab kedatangannya adalah untuk menjemput kami sekeluarga bersama-sama ke jamuan makan pada petang hari natal. Beliau bertanyakan pantang larang, jika kami alergi pada makanan. Beliau juga menjamin menyediakan makanan “Halal” bagi orang-orang Islam.

“Kami akan sediakan ikan. Sup sayuran dan bahan yang tidak menggunakan lelemak
haiwan”

Saya dan suami merasa amat teruja. Beliau juga ingin memastikkan bahawa kami tahu dimanakah tempat kediaman mereka. Bertanyakan samada kami memerlukan kenderaan dan berbagai pertanyaan untuk memudahkan urusan kami ke sana. Ya Allah. Begitulah kesungguhannya untuk meraikan kami sebagai tetamu mereka.


Pada petang hari natal, kami membawa sebungkus cokelat sebagai hadiah untuk anak-anak mereka. Sebaik sahaja pintu di buka, Ruth sekeluarga dengan riang ria menyambut dan mempersilakan kami masuk ke ruang tamu.

“Silakan masuk. Sejuk diluar sana. Barangkali malam ini salji akan turun”

Di ruang tamu itu, beliau memperkenalkan kami kepada suaminya. Berbangsa Scotland yang tinggal di sekitar Glassgow. Beliau adalah salah seorang staf dari Universiti of Dundee. Ibubapa Ruth datang dari Sussex juga ada bersama.

Sara dan Azrai dibawa oleh adik perempuan Ruth ke bilik yang berasingan. Di situ, anak-anak Ruth sedang bermain puzzle. Terdapat berkotak-kotak pelbagai mainan disediakan berhampiran mereka.

Kami berbual-bual bertukar cerita berhampiran ganggang bara api sambil memanaskan badan. Dari satu topik ke satu topik yang lain. Perkara yang menarik perhatian kami adalah mengenai “Kilt” [sejenis skirt berkotak-kotak yang dipakai oleh orang lelaki Scotland] sebagai pakaian tradisi. Menurut suami Ruth, ia masih lagi dipakai oleh penduduk kampung di utara Scotland, walaupun ia kini bukan lagi sebagai pakaian harian.

"Pakaian tradisional, hanya dipakai orang semasa majlis keraian tertentu sahaja"

3 comments:

  1. Salam Roza

    Ya Allah baiknya mereka...tulah kdg2 org bukan islam lebih mesra dgn kita.Moga mereka diberi hidayah.

    ReplyDelete
  2. salam roza... baik sungguh orang-orang scotland ni...menghormati kita walaupun berlainan agama....

    p/s..Roza..igt lagi tak classmate kita kat sekolah rendah sri labis..norhayati mohd nor?..mas dpt contact kakak dia tnye kabar ..rupenye yati dah meninggal dunia pada tahun 2006..marilah kita sedekahkan Alfatihah..

    ~ mas abrizah alias ~

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Mas,

    Ingatan saya pada wajahnya ketika usia 10 tahun.

    Innalillah..Dari Allah kita datang, kepadaNya jua kita akan kembali. Entah bilalah giliran kita akan dijemput oleh-Nya.

    ReplyDelete