Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Tuesday, July 14, 2009

Kenduri

Jika di jemput menghadiri kenduri di kampung, orang perempuan akan masuk ke dalam rumah melalui pintu dapur. Memberi salam dan bersalaman dengan semua orang. Samada yang kita kenali ataupun tidak.

Kami berbalas senyuman. Kebanyakannya akan menghentikan seketika apa jua pekerjaan yang sedang dilakukan untuk menyambut salam.
"Baru sampai..?"

"Ya.."

"Anak siapa ni?"

"Anak Pak Andak Roslan"

"Oooo. Dah ada anak dara..."
Lalu, gadis-gadis remaja akan ditugaskan mengelap pinggan, mengatur gelas ke dalam dulang, memasukan kuih muih di dalam piring hidangan. Lauk pauk akan dikawal oleh mereka yang lebih veteran.

Saya melihat bagaimana kenduri seperti itu dapat merapatkan hubungan persaudaraan. Kerana selalunya semasa kenduri seperti ituah kami berpeluang untuk bertemu dengan sepupu, mengenali dua pupu atau tiga pupu...

Namun, sesuatu yang peliknya di kampung itu kerana hampir sekampung dianggapnya saudara. Jadi, saya tidak memikirkan sangat nama pangkat dan panggilan mereka.

Di dalam kenduri kendara seperti itu kadang kalanya orang yang berpangkat Mak Andak atau Mak Ngah atau Mak Lang terdapat lebih daripada seorang. Apabila diperkenalkan, salasilah keluarga akan disusul yang datangnya dari keluarga si polan anak si polan..

Selalunya kami akan duduk berkumpul dengan sepupu yang paling rapat. Itulah saatnya yang paling gembira apabila berkumpul dengan saudara mara. Berbagai perkara menjadi bahan cerita. Sedang kami leka bertukar cerita, tiba-tiba muncul sesaorang yang kehadirannya amat 'jarang-jarang' kelihatan.
"Assalamualaikum"
Budak MRSM kuantan. Di dalam perbualan baru saya tahu bahawa kenduri kesyukuran tersebut adalah untuk abangnya yang akan melanjukkan pelajaran ke universiti tempatan. Kakak sulungnya juga telah berada di sebuah universiti di ibu negara.

Dia tidak kekok untuk duduk bersama pupu-pupu perempuan di bahagian dapur. Bersahaja dan tenang.

"Awak nanti hendak masuk ke universiti mana?"
"Saya ingin melanjutkan pelajaran ke luar negara. Di MRSM, pelajar berpeluang untuk pergi ke sana sebelum keluar keputusan periksa"
"Sekarang ini awak berada di dalam tingkatan berapa?
"Tingkatan empat.."

Sedang kami berbual-bual, tiba-tiba muncul abangnya. Berkulit cerah dan berkaca mata. Dia tersenyum ke arah kami. Semua sepupu perempuan berpaling dan tersenyum lebar memandang ke arahnya. Tiba-tiba, salah seorang daripada kami berbisik perlahan sesama mereka.

"Handsome la ..he..he"

"Ish! Perlahan sikit! Tak malu..nanti dia dengar"

"Pakai cermin mata..macam orang pandai-pandai"

"Ish! Diam..nanti dia perasan..."

4 comments:

  1. Salam puan,

    hahahaha...lucu laaa entry kali nie...tp itulah realiti...

    prof pon study kat MRSM..pakai cermin mata juga... ;-)

    ReplyDelete
  2. Fakta:
    pertemuan keluarga bermula dengan huruf 'A' VS 'R'

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum


    He..he...he...best juga cerita ni.
    Begitulah perangai di usia remaja kan...



    Kak Wati

    ReplyDelete
  4. eggh..paling tak suka 'beramai-ramai' macam ni..orang tua sibuk bercerita kejayaan anak masing-masing, maklumlah keluarga kami boleh dikatakan hampir semuanya 'academician' ketika itu..terasa semuanya diperbincangkan.

    ReplyDelete