Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Monday, November 30, 2009

Gubahan Sayur 2

Saya membuat isyarat serta satu anggukan untuk meminta kepastian daripada abang Ind. Abang Ind memuncungkan bibirnya menghalakan kepada abang Lu'E. Saya sudah tidak sabar. Saya memerlukan kepastian samada boleh atau tidak.

Jika Ok - alhamdulillah. Jika tidak, saya perlu segera mencari ikhtiar. Itu komitmen saya kepada semua penghuni hostel A2. Saya teringat pesanan ustaz ketika di sekolah, katanya :

"Ciri-ciri orang munafik adalah..apabila bercakap ia bohong, apabila berjanji, ia dusta dan apabila bertengkar ia melampaui batas.."
Saya tidak mahu tergolong daripada golongan itu. Lalu, saya mencekalkan hati untuk bertanya;

"Boleh tolong temankan saya ke pasar esok?"

"Boleh"
Agaknya abang Lu'E mengungkapkan perkataan "Boleh" namun, kerana debaran di hati lebih kuat lagi, lalu ia bagaikan tidak kedengaran.
"Pukul berapa?"

"Awal..8.00 pagi"

"Boleh, boleh..terima kasih"
Esok pagi-pagi lagi saya sudah bersiap sedia. Sekejap-sekejap menjengukkan kepala keluar tingkap dari bilik hostel. Tepat masanya, saya melihat abang Lu'E keluar dari sebuah teksi betul-betul di belakang hostel kami.

Lalu, saya segera keluar. Banyak urusan yang perlu dilakukan - ke pasar, mengukir sayur dan buah, kemudian mengubah dan menghiasnya pula. Bagaimana jika sayur-sayur yang saya perlukan itu tiada? Atau pasar tutup dengan tiba-tiba? Berbagai fikiran bermain di kepala.

"Ke pasar Kuala Dungun pula, pakcik.."
Di dalam teksi itu, kami diam sahaja. Abang Lu'E duduk di tempat duduk hadapan bersebelahan pemandu manakala saya duduk di belakang. Saya membelek-belek senarai barang yang harus di beli sambil berdoa di dalam hati.
"Ya Allah. Minta-minta adalah kesemua bahannya"
Oleh kerana kami semua diam sahaja, saya merasakan ia suatu perjalanan yang panjang. Diam-diam saya memikirkan perkara yang bukan-bukan. Entah-entah abang Lu'E marah kepada saya kerana meminta pertolongannya. Entah-entah beliau pergi kerana terpaksa dan pergi tanpa pengetahuan teman wanitanya..Entah-entah beliau sudah ada temujanji namun terpaksa membatalkannya kerana telah berjanji ingin membantu saya. Entah-entah....Ah! terlalu banyak entah-entah yang terbitnya daripada perasaan bersalah.

"Kenapa dia diam sahaja? Dengar kata macam hebat sangat orangnya.. kenapa sampai saya di beri amaran untuk tidak mendekatinya"
Tidak sedar saya sudahpun sampai di hadapan pasar. Tiba-tiba abang Lu'E bertanya saya:

"Banyak kah barang yang hendak di beli? Adakah ia mengambil masa yang lama?"

"Bagi saya setengah jam, paling lama. Paling cepat dalam masa 15 minit. Boleh?"

"OK. Kalau begitu..pak cik boleh tunggu?"

Pakcik teksi bersetuju untuk menunggu sementara saya terus bergegas pergi. Saya membayangkan bahawa saya akan mengubah sayur-sayur menjadi seekor buruk merak. Jadi, saya perlukan nenas sebiji sebagai tapak, saya perlukan timun yang akan di ukir menjadi kepak dan ekor yang dikembangkan. Sengkuang untuk kepala. Sebungkus cengkih untuk matanya. Lada untuk paruhnya. Tomato akan di ukir untuk gubahan kuntuman bunga mawar yang kudup dan yang mekar. Daun salad, daun bawang. Lidi pencucuk satay. Pisau kecil..ya pisau kecil jangan lupa!

Saya pergi dari satu tempat ke satu tempat dengan pantas sekali. Teringat pesanan abah, MASA ITU EMAS! Abang Lu'E mengikut saya dari belakang. Setiap kali sayur-sayuran penuh di tangan, beliau akan mengambilnya dari saya dan terus di bawa ke teksi. Kemudian, beliau datang kembali mengekori . Wajahnya masih bersahaja dan tenang orangnya. Ramai pakcik-pakcik dan makcik-makcik di pasar menegur saya;

"Eh! bergaduhnye..nak cepak?"
Saya senyum sahaja kepada mereka. Sesekali terfikir, adakah mereka nampak saya dan abang Lu'E kelihatan sedang bergaduh? Perkataan "nak cepak" itu apa pula maknanya? Biar! Biar apa orang lain kata..saya ada urusan kerja dan tengah bekerja!

Tidak sampai setengah jam, segala barang keperluan telah saya perolehi. Kami pulang segera ke hostel tanpa singgah di mana-mana. Sampai di hadapan hostel A2, rakan-rakan serumah segera membantu memunggah masuk barang keperluan.

"Ini duit tambang"

"Tidak mengapa..abang dah bayar"

"Jangan begitu. Tambang juga termasuk di dalam peruntukan"

Masih lagi dengan wajah yang bersahaja, abang Lu'E menyambutnya. Senyumnya membuatkan saya merasa lega. Di dalam teksi saya telah mengarang kata-kata.
"Terima kasih banyak-banyak. Hanya Allah sahaja yang dapat membalasnya.
Saya tidak tahu apakah yang akan terjadi tanpa bantuan abang Lu'E. Lain kali
saya belanja minum kopi.."
Syaitan membisikkan agar saya memberikannya satu jelingan yang paling manja seraya menyatakan patah-patah perkataan dengan nada yang mengetarkan. Membayangkanya sahaja sudah cukup membuatkan saya geli geleman! Masaallah..
"Saya amat terhutang budi pada abang. Terima kasih daun keladi ya bang ..."
Ingin sekali saya katakan begitu. Namun, ia tersumbat di hati. Terkumpul di dalam perasaan. Saya hanya mampu mengucapkan perkataan berikut dengan nada yang keras kejang!

"Terima kasih, ye.."

6 comments:

  1. Salam,

    hahaha...itukah jelingan yg paling menggoda???

    ReplyDelete
  2. hahahahhahhaha. tak tahan terpaksa komen, menarik sangat nih!!! ... tak sabar menanti hari esok.. he he.

    - Soraya -

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum

    Ni mesti jelingan "Noreen Nor" ni.
    he..he..he



    kak wati

    ReplyDelete
  4. salam...kak roza, tak tahan nak gelak, kena komen juga...hehe
    lawak betul rasannya...pandai akak bercerita..
    btw, nak tanya, akak ada diari ke, sebab semua cerita boleh ingat nie???

    ReplyDelete
  5. ha...ha...nak gelak juga...mula2 dulu pun sy nak marah bila org kata saya 'gaduh' setiap kali nak pi kuliah bila dah lewat...rupa-rupanya...

    ReplyDelete
  6. salam puan roza,

    'gaduh' tu maknanya tergesa2 kata org trg.

    ReplyDelete