Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Friday, March 12, 2010

Kisah pencuci tandas.

Kathy adalah pencuci rumah di apartment universiti. Setiap hari rabu, dia datang ke kediaman kami mengikut jadual. Tepat jam 8.00 pagi dia sudah berada dimuka pintu.
Tanpa bercakap-cakap, dia memulakan kerjanya. Penuh dedikasi. Dicucinya ruang satu-persatu. Peralatan dan pakaiannya lengkap, menepati ciri-ciri kerjaya sebagai pencuci rumah.

Biasanya, jika saya dikehendaki bekerja pada hujung minggu, saya diberikan cuti pada pertengahan minggu. Saya memilih pada hari rabu.

Kenapa saya memilih pada hari itu? Kerana saya menghormati Kathy. Memandang dan melihat perawakannya, mengingatkan saya kepada mak wa.

Mak wa, cinta hati pertama saya yang kuat bekerja di sawah bendang sewaktu saya kecil. Dia juga membuat bantal dan tilam sendiri untuk anak-cucunya. Pembentung sungai disebelah rumah kami tidak pernah tersumbat serta tersekat dengan timbunan daun-daun kering kerana mak wa rajin membersihkannya.

Anak cucu tidak pernah kelaparan kerana dibawah tudung saji rumahnya pasti ada terhidang makanan. Datanglah walau waktu mana sekalipun, pasti dia akan menyajikan sesuatu. Paling tidak, ubi rebus atau telur dari sangkak dibawah rumah direbusnya untuk menjamu tetamu.

Mak wa adalah seorang yang berjiwa kental, pembakar semangat dan pencetus motivasi. Dalam nada suara yang perlahan, penuh gaya kekampungan, namum sindirannya sinis sekali. Patah perkataan yang dilafazkan berkias-kias susah difahami oleh otak kecil kami.

Saya rindukan kata-kata hikmah yang penuh dengan motivasi diri dari bibirnya. Di Scotland, saya temui bayangan mak wa dalam diri Kathy.

Kathy membiarkan sahaja saya memerhatikan dia bekerja. Penuh penumpuan serta penuh dedikasi. Saya pernah bertanya tentang diri dan kerjayanya. Kathy becerita:

Dia telah mula bekerja sebagai seorang pencuci tandas ketika berusia 16 tahun. Tidak berpelajaran tinggi. Sekolah kampungnya jauh dipendalaman berhampiran dengan tempat tinggalnya di banjaran tanah tinggi [Highlander].

“Awak pernah mendengar cerita mengenai raksaksa di tengah tasik Loch Ness?

“Ya. Dalam gambar, cantik sekali tasik itu”

“Itulah tempat tinggal sanak saudara serta keluarga saya.”

1 comment:

  1. Eee... sukanya Loch Ness!! :) tapi disebabkan nun terlalu jauh ke utara, kami lebih kerap ke Loch Lomond.

    ReplyDelete