Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Sunday, January 23, 2011

Cornish pasties

Semasa remaja saya suka mencuba resepi masakan. Resepi yang mudah-mudah. Dan bahannya murah serta mudah didapati.

Semasa berumur 12 tahun, ketika mengemas buku-buku di atas rak, saya terjumpa buku resepi emak! Buku sekolah emak. Di dalamnya tercatat berbagai jenis resepi masakan, kuih muih dan sebagainya.

"Wah! Emak bersekolah di Sekolah Ibu Azizah Johor Bahru. Jurusan Sains rumahtangga rupanya!"

Kami teruja. Emak senyum namun mengalihkan wajahnya. Dia tidak mahu kami bertentang mata. Di suatu masa yang lain, saya meminta emak mengajar saya membuat karipap. Emak mengajar saya bermula dari membuat intinya. Apabila musim keledek, kami menggunakan bahan itu. Jika tidak, emak mengajar kami menggunakan kentang dan sedikit lobak merah. Kadang-kadang kami menggunakan sayur-sayur serta tauhu bagi karipap sayur.

"Semasa di sekolah dahulu, Ibu Azizah memberitahu karipap sebenarnya bermula dari perkataan "curry puff". Nama asalnya adalah "Cornish pasties". Ia berintikan kentang, kacang pea dan daging yang dimasukkan sedikit rempah kari. Kulitnya adalah asas puff pastry. Ia dibakar di dalam ketuhar."

Emak memulakan bicara.

"Barangkali ia diubahsuai lalu dipanggil karipap. Jika karipap itu berintikan kelapa manis, kita panggil ia sebagai "epok-epok."

Saya benar-benar gembira dengan penemuan yang mengujakan. Benar, ilmu itu perlu dicari dan dikaji. Benar kata pepatah "Jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya". Dan ilmu itu akan lebih bermakna jika kita mengamalkannya. Jika tidak ia akan terkubur dan berlalu begitu sahaja. Yang ada hanya dalam ingatan..dalam lipatan sejarah kita.

Subhanallah! Biarlah ilmu di dada hanya sedikit..tetapi kita dapat istiqamah mengamalkannya.

Cornish pasties? Barangkali anak-anak saya hanya tahu namanya sahaja.

No comments:

Post a Comment