Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Monday, January 3, 2011

Masak lemak daun mengkudu

Kanak-kanak melahirkan perasaan melalui makanan. Mereka jujur lagi telus dalam melahirkan perasaan samada suka atau tidak makanan yang ada dihadapan mata.

Terkadang spontan mereka memprotes jika makanan kegemaran di catu. Melawan apabila di paksa makan makanan yang bukan kesukaan mereka. Malah sanggup menangis berguling-guling melahirkan perasaan marah hanya sekadar makanan yang tidak seberapa.

Apabila dewasa, makanan yang serupa tidak lagi seenak seperti zaman kanak-kanak. Rupa-rupanya keenakannya terasa kerana ia adalah nikmat limpah kurnia dari Allah yang maha kuasa.

Saya penah menulis catatan ini.

Zaman kanak-kanak, keluarga saya tinggal di sebuah kampung yang cukup harmoni. Abah menyewa rumah di Jalan Hang Tuah, Kampung Sungai Gatom, Labis. Keadaan susun atur rumah-rumahnya berlapis-lapis. Belakang rumah sewa kami menghadap depan pintu rumah jiran. Bahagian depan tingkap dan pintu rumah kami, adalah bahagian tepi rumah jiran.

Rumah sewa kami terdapat tiga pintu. Rumah pintu satu dan pintu tiga hanya di pisahkan oleh dinding “plywoods” sahaja. Rumah kami diapit antara keduanya, duduk di tengah-tengah. Selalu juga saya dengar mak memasak di dapur sambil berbincang-bincang denagan Mak Yam dan Kak Baayah dari rumah jiran sebelah-menyebelah.

Suatu hari, seorang Mek berasal dari Kelantan menghantar semanggkuk sayur lemak yang masih panas untuk makan tengahari. Mak menyimpannya di bawah tudung saji. Aromanya menusuk, membangkitkan selera. Saya terliur yang amat sangat. Bagaimanapun, mak menahan saya makan sehingga abah balik.

Bila abah pulang, saya masih leka bermain di luar. Mak panggil masuk berkali-kali untuk makan, namun tidak saya hiraukan. Akhirnya saya terdengar suara garau abah, ”Masuk, pergi makan!”. Tidak banyak patah perkataan yang keluar tetapi cukup membuatkan saya meluru pergi dengan perasaan kecut perut.

Sampai di dapur, seluruh keluarga hampir selesai makan. Saya dapati sayur lemak tadi hanya tinggal sepiring kecil. Mak bubuh nasi panas-panas di dalam pinggan, seekor ikan kembung yang di goreng garing, mak tambahkan kicap dan sedikit “Planta magerin”. Ada sayur lain, tetapi saya menolak. Akhir sekali, mak curahkan lauk kuah lemak tadi di atas nasi. Saya makan dengan begitu berselera sekali.

“Mak, nak lagi sayur hijau tadi..”

“Itu sahaja yang ada ..”

“Nak lagi..sayur apa tu”.

“Daun mengkudu”

"Nak lagi...

Mak memberitahu berulang-ulang kali, tetapi saya tetap berdegil tidak mahu menerima alasan itu. Dengan penuh rasa tidak puas hati yang amat sangat, saya terus lepaskan suara setinggi boleh. Menangis sekuat hati dan meronta sekuat tenaga.

“Nak lagi daun mengkudu! Nak daun mengkudu!!!”

Saya berguling-guling di atas lantai dapur.

Serta merta, saya lihat seluruh jiran tetangga muncul di dapur rumah kami. Mereka kelihatan panik dan tertanya-tanya. Kemudian, saya lihat mereka tertawa kecil. Ia menjengkelkan hati saya. Ternampak abah berdiri mencekak pinggang sambil merenung tajam ke arah saya. Ada sesuatu yang disorokkan di belakangnya.

Pasti tali pinggang!

Keesokannya, rumah kami menerima berbagai-bagai jenis resepi sayur daun mengkudu!

2 comments:

  1. Salam...sayur ni memang sedap...sy pernah merasanya sewaktu kecil dahulu. Tetiba lak teringin nak merasa lagi masakkan kampung ni.

    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera ct noarizah

    Rasanya pahit-pahit lemak..

    ReplyDelete