Bacalah dengan nama tuhanmu yang maha mengetahui..



Friday, May 15, 2009

Parang


Suatu hari saya melihat Tukang Kebun mengasah sabit dan parang di belakang sekolah. Pakcik tersebut mengunakan sejenis batu asah. Sekali-sekala air dicurahkan perlahan-lahan. Ia proses yang berulang-ulang.

Dari jauh saya berdiri. Memerhati.

Beliau tekun melakukannya. Tanpa jemu. Setiap bilah parang yang di asah, saya kira mengambil masa yang agak lama.

Bosan menanti, lalu saya menuju ke arahnya. Menyapa.
"Pakcik tengah buat apa?"

"Menuntut ilmu. Mengasah otak."

Beliau memandang wajah saya seketika, kemudian meneruskan kerjanya. Bersahaja.
"Ilmu apa yang pakcik tuntut?"

"Ilmu pandangan mata hati.."

Kehairanan. Menunggu jawapan seterusnya.
"Awak pernah belajar tentang perumpamaan?"

Mengangguk.
"Belakang parang di asah lagikan tajam. Inikan pula otak manusia."

"Oooo..ya."

Saya pulang semula ke dalam kelas dengan seribu tanda tanya. Bagaimana sesuatu perkara yang di lihat oleh mata biasa boleh di baca secara berbeza oleh pandangan mata hati.

Saya belajar sesuatu pada hari itu.

7 comments:

  1. OOohh... terrer nya pakcik tu! Cakap penuh bermakna, dalam maksudnya!! :)

    ReplyDelete
  2. Salam Puan,

    Selamat Hari Guru 2009. Mintak halalkan ilmu yang Puan dah sampaikan pada saya. Terima Kasih :)

    ReplyDelete
  3. salam,
    Kueh talam dan kueh cara
    jadi kegemaran guru besar
    ilmu dituntut bergagai cara
    smoga kita mendapat iktibar

    selamat hari guru smoga dirahmati Allah selalu.

    ReplyDelete
  4. salam,
    guru kita adalah pengalaman kita.
    selamat hari guru.terima kasih cikgu.

    misi

    ReplyDelete
  5. salam perkenalan kak roza..
    dalam betul maknanya..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,

    Abah, mak, mak wa, adik-adik, sepupu,cikgu sekolah, Wan , rakan taulan dan semua yang ada di dunia..mereka adalah guru saya.

    Semuga Allah memberi cahaya, kasih sayang dan rahmat-Nya serta mengampunkan dosa-dosa mereka.

    ReplyDelete
  7. Salam.
    Selamat Hari Guru, Roza.

    ReplyDelete